Tod’s, de fabrikant van allerlei luxeproducten en schoenen, steekt 25 miljoen euro in de restauratie van het Romeinse Colosseum. Het aanbod van Diego Della Valle werd al door de stad geaccepteerd en het is de bedoeling dat nog meer ondernemers bijdragen aan de herstelling van het Flavisch Amfitheater, een arena “die zwart ziet van de vervuiling en het verval.”

Het gebeurt niet zelden dat brokken steen naar beneden denderen door de trillingen van de nabijgelegen metrolijn, waardoor het monument langzaam maar zeker aan het wegkwijnen is. Daarom vertelde Della Valle op een persconferentie dat “een monument dat Italië wereldwijd vertegenwoordigt moet worden gerestaureerd, en bedrijven als wij, die Made in Italy vertegenwoordigen, hun verantwoordelijkheid moeten opnemen”. Della Valle voegde er nog aan toe: “Als je ons nodig hebt, dan zijn we er.”

Open
De burgemeester van de Italiaanse hoofdstad, Gianni Alemanno, is opgelucht over het aanbod van Tod’s. “Hiermee is een einde gekomen aan een nachtmerrie,” zucht hij.

De werkzaamheden aan het beroemde Colosseum, dat in de eerste eeuw na Christus werd gebouwd, zullen waarschijnlijk aan het einde van het jaar van start gaan en ongeveer 2,5 jaar duren. Alemanno wil echter benadrukken dat het monument tijdens de werken gewoon open blijft voor het publiek.

Erfgoed
Het is algemeen bekend dat Italië maar weinig gelden heeft om het artistieke en archeologische erfgoed van Italië te onderhouden en te beschermen. Daarom is een handje uit de private sector zeer welkom voor het sponsoren van belangrijke restauraties.