TU Delft scoort met elektrische racewagen

De TU Delft is overgestapt op een elektrische racewagen. Een goed idee; de wagen won direct een belangrijke wedstrijd.

De TU Delft neemt al jaren aan wedstrijden met racewagens deel. Maar daarbij werd keer op keer gekozen voor een racewagen met een verbrandingsmotor. Anno 2011 kan ook de universiteit echter niet meer om elektrisch rijden heen. En dus bouwden de studenten een echte elektrische racewagen.

Formula Student
Afgelopen weekend namen ze daarmee aan de eerste Formula Student wedstrijd deel. En met succes: ze wonnen het overall elektrische klassement. Een verrassing, zo benadrukt teamleider Paul van Tricht. “We wisten dat we een goede wagen hadden gebouwd, maar dat we meteen het overall elektrische klassement zouden winnen, daar had ik niet op gerekend.”

Naam
De studenten hadden met hun eerdere racewagens (met verbrandingsmotor) al een naam opgebouwd. Hun superlichte wagens met kleine motoren boekten menig succes. “Dat ‘Delftse Concept’ hebben we uiteraard niet losgelaten. Ook onze eerste elektrische racewagen weegt slechts 175 kg, lichter dan de andere elektrische deelnemers. Dat scheelt enorm op de bochtige circuits.”

Racen
Formula Student is een internationale wedstrijd waaraan 450 universiteiten deelnemen. Studententeams ontwerpen en bouwen allemaal een racewagen. Die wordt door een jury beoordeeld op onder meer veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit. Ook worden er enkele races gereden.

Het is niet de laatste keer dat de elektrische racewagen van de TU Delft in actie kwam. In augustus nemen de studenten nog aan een wedstrijd in Duitsland deel.

Foto: Dutracing.nl

Bronmateriaal

Persbericht TU Delft

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd