Turbulentie concentreert superhete plasma in laboratorium

Een nieuw experiment dat de magnetische velden van de aarde en andere planeten nabootst, werpt zijn vruchten af. De eerste resultaten hebben potentie om ontwikkeld te worden als een nieuwe manier om schone energie te produceren, gebaseerd op nucleaire fusie: het proces dat ervoor zorgt dat de zon al miljarden jaren veel energie genereert.

In het Levitated Dipole Experiment van de MIT en de Columbia universiteit wordt op kunstmatige wijze een magnetisch veld nagebootst. In een vat van de reactor zweeft een elektromagneet van een halve ton. Deze magneet is even groot als de band van een vrachtwagen. Het veld van deze magneet vormt een gevangenis voor superhete plasma. Het plasma als geheel oefent weinig energie uit, terwijl de deeltjes stuk voor stuk wel veel bewegingsenergie hebben.

Nieuwe resultaten bevestigen dat willekeurige turbulentie in de magnetische kamer ervoor zorgt dat plasma meer geconcentreerd wordt. Een cruciale step, waardoor atomen dichter bij een fusieproces komen. Normaal zet plasma uit bij turbulentie. Dit is de eerste keer dat dit lukt in een laboratorium.

Het zal nog wel even duren voordat er een zuinige manier wordt gevonden om nucleaire energie op te wekken. Op vol vermogen moet er meer energie in de reactor van het Levitated Dipole Experiment om de magneetvelden in stand te houden, dan dat er uiteindelijk door kernfusie wordt geproduceerd. Maar het is een begin.