Twee hete en zware sterren met ‘een brug’ ertussen ontdekt

ster

De Very Large Telescope heeft weer een fantastische ontdekking gedaan: de heetste en zwaarste elkaar rakende dubbelster!

Het dubbelstersysteem bevindt zich op 160.000 lichtjaar afstand en heeft de naam VFTS 352 gekregen. Het systeem bestaat uit twee heel hete, heldere en zware sterren. De sterren hebben iets minder dan een dag nodig om een rondje rond elkaar te maken. De twee sterren zijn samen ongeveer 57 keer zo zwaar als de zon. Hun oppervlaktetemperatuur ligt hoger dan 40.000 graden Celsius.

Samen delen

Bij dubbelsterren is het vaak zo dat één ster materie van de andere ster steelt. Dat doen deze twee sterren niet. Ze zijn ongeveer even groot en wisselen geen materie uit. Wel delen ze materie, naar schatting ongeveer dertig procent van de totale materie.

Bruggetje
Wat dit dubbelstersysteem zo bijzonder maakt, is dat de twee sterren heel dicht bij elkaar staan. De middelpunten van de sterren zijn maar 12 miljoen kilometer van elkaar verwijderd. Daarmee is de afstand tussen de twee sterren zo klein dat hun oppervlakken elkaar overlappen en er als het ware een brug tussen de sterren is ontstaan. De twee sterren vormen samen de heetste zwaarste elkaar rakende dubbelster die tot op heden ontdekt is.

Bijzonder
VFTS 352 is een bijzondere ontdekking. De fase waarin VFTS 352 zich nu bevindt, duurt namelijk maar kort. Daardoor komt het niet zo vaak voor dat we dergelijke sterren in deze fase van hun leven ‘betrappen’.

Maar als deze fase maar kort duurt, wat staat de sterren dan te wachten? Een ramp. Wetenschappers weten alleen niet precies hoe die catastrofe eruit gaat zien. Het zou kunnen dat de twee sterren samensmelten en een snel roterende – wellicht magnetische – reuzenster vormen. “Als deze snelle draaiing aanhoudt, zou de ster zijn leven kunnen eindigen met één van de meest energierijke explosies in het heelal: een zogeheten lange gammaflits,” vertelt onderzoeker Hugues Sana. Een andere mogelijkheid is dat er een supernova-explosie plaatsvindt en de twee sterren veranderen in twee zwarte gaten die op geringe afstand om elkaar draaien. “Zo’n bijzonder object zou een sterke bron van zwaartekrachtsgolven zijn,” vertelt onderzoeker Selma de Mink.

"Afscheidskus voor twee sterren die hun ondergang tegemoet gaan" - ESO.org
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door ESO / L. Calçada.