Zo’n 140 karakters zijn samen beter in staat om te voorspellen wat de AEX volgende week gaat doen dan een leger aan financiële analysten. Dat concluderen wetenschappers van de Indiana University. Ze analyseerden tien miljoen tweets die in tien maanden tijd verschenen en konden zo een stijging of daling van de Dow Jones tot wel een week van tevoren voorspellen.

“Deze online omgevingen beginnen levensechte sociale fenomenen aan te sturen,” vertelt onderzoeker Jonah Bollen. Geen wonder dat steeds meer onderzoekers sociale media zoals Twitter gebruiken om conclusies te trekken. Bijvoorbeeld over hoe gelukkig mensen zijn.

Vertraagd
De onderzoekers verzamelden tien miljoen tweets en keken of er een verband was tussen hoe mensen zich voelden (angstig, gelukkig, vitaal, kalm, zeker, alert) en de markt (in dit geval de Dow Jones Industrial Average). Er bleek een sterk verband te zijn, maar dat trad wel vertraagd op. De gevoelens beïnvloedden de marktresultaten zo’n drie tot vier dagen later op een zichtbare manier.

WIST U DAT…

…Twitter in Nederland gebruikt wordt om een online griepsmeting te houden?

Causaal
De onderzoekers stelden aan de hand van het woordgebruik van de twitteraars vast hoe zij zich voelden. Een zinnetje als ‘ik ben gelukkig’ beïnvloedde de geluksscore. Maar een tweet zoals ‘ik ben zo verdrietig’ deed het tegenovergestelde. Volgens de onderzoekers is er niet alleen een verband tussen de markt en emoties op twitter, maar is het zelfs causaal: de tweets zijn in staat om financiële markten te doen wankelen of groeien. De kalmte of angst die op Twitter naar voren komt, veroorzaakt en voorspelt zo een fluxuatie op de markt en dat laatste met een accuraatheid van 90 procent.

In de toekomst moet het dan ook mogelijk zijn om veranderingen op de beurs enkele dagen daarvoor al te voorspellen. Of, zoals de wetenschappers het zo mooi zeggen: “The future is a Tweet away”.