Wie gaat de verkiezingen winnen: PvdA, CDA of PVV? Hoe goed scoort die ene film dit weekend in de bioscoop? Naar welk uitstapje gaat iedereen vandaag naar toe? Gebruik Twitter en u weet het! De microblogsite is de beste manier om de toekomst te voorspellen. Helaas vertelt Twitter niet welk lotnummer een miljoen euro waard is.

Computerwetenschappers Sitaram Asur en Bernardo Huberman gebruikten Twitter om te voorspellen hoe goed bepaalde films het eerste weekend in de bioscoop scoren. Wat blijkt: het duo kwam 97,3 procent van de tijd aardig goed in de buurt van het werkelijke aantal. Allemaal dankzij Twitter. De microblogsite is iets moeilijker te gebruiken om het succes van kinderfilms en cultfilms te voorspellen.

Een voorbeeld: de onderzoekers voorspelden dat ‘Dear John’ het eerste weekend 30,71 miljoen dollar zou opleveren. De film leverde 30,46 miljoen dollar op. Dezelfde methode werd gebruikt om het succes van ‘The Crazies’ te raden. De onderzoekers kwamen uit op 16,8 miljoen dollar. De film bracht in het eerste weekend 16,07 miljoen dollar op.

En hoe goed scoren films het tweede weekend? Ook dat is te voorspellen! De onderzoekers keken naar de emotionele lading van tweets na het eerste weekend. Aan de hand van de positieve of negatieve feedback konden wetenschappers aardig goed schatten wat een film het tweede weekend ging doen.

Hollywoodstudio’s geven jaarlijks miljoenen euro’s uit aan marketingonderzoek. Deze miljoenen euro’s kunnen in de zak worden gehouden, want Twitter geeft gratis de nodige informatie.

“Twitter is een reflectie van waarover mensen praten”, vertelt een marketingmedewerker van een grote studio in Hollywood. “Niemand wist hoe we dit moesten gebruiken.” Nu is die manier er wel!