twitter

Heet je John en ben je een actief twitteraar? De kans is groot dat je andere Johns volgt. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat Twitter-gebruikers graag naamgenoten volgen. De wetenschappers beweren dat hierbij sprake is van het naamlettereffect.

Het naamlettereffect is een psychologisch verschijnsel. Proefpersonen in verschillende onderzoeken blijken namelijk een voorkeur te hebben voor lettercombinaties of woorden waar hun eigen initialen in voorkomen.

Naamgenoten
Dit blijkt ook voor te komen op Twitter. Onderzoeker Farshad Kooti van de universiteit van Zuid-Californië en zijn collega’s analyseerden 52 miljoen Twitter-gebruikers en 1,9 miljard connecties. Wat blijkt: mannen volgen meer gebruikers met dezelfde naam. Het gaat hierbij om een vergroot effect van 7 tot 30%. Bij Amerikaanse vrouwen met een populaire naam – zoals Jennifer, Jessica, Ashley, Sarah of Amanda – is het effect zelfs nog groter (30% tot 45%).

Opvallend is dat het naamlettereffect op Twitter niet geldt voor merken

Externe factoren
De onderzoekers hielden rekening met allerlei factoren. Zo werden alleen Amerikaanse Twitter-gebruikers gemeten. Het is mogelijk dat een bepaalde voornaam populair is binnen een etnische groep of in een bepaald gebied, maar daar waren Kooti en zijn collega’s van bewust. Kooti: “Er is sprake van een duidelijk effect, zelfs wanneer we rekening houden met geslacht, leeftijd, etnische achtergrond en locatie.”

En merken?
Opvallend aan het onderzoek is dat het naamlettereffect op Twitter wel geldt voor gebruikers, maar niet voor merken. Ook al deel je veel letters met een merk, dan is de kans niet groter dat je dit merk volgt. Stel, je heet Coco, dan is het nog niet zeker dat je Coca Cola volgt. “Het lijkt het naamlettereffect alleen in bepaalde gevallen optreedt”, concludeert Kooti.

Onderzoek
Benieuwd naar het onderzoek? Het paper is te lezen op de website van Arxiv.org.