Twitter kan de kijkcijfers niet alleen voorspellen, maar ook beïnvloeden. Dat blijkt uit onderzoek van de VU Amsterdam.

Onderzoeker Deli Bom bestudeerde de twitterberichten die de wereld ingezonden werden tijdens uitzendingen van X-factor en Pauw & Witteman. De onderzoeker vroeg zich af of aan de hand van de twitterberichten te voorspellen was hoeveel mensen naar de volgende aflevering zouden kijken. Ook was Bom benieuwd of de twitterberichten bij konden dragen aan hogere kijkcijfers.

Kijkcijfers
De resultaten zijn opvallend. Bom ontdekte dat de kijkcijfers van de volgende uitzending beter te voorspellen zijn aan de hand van Twitter dan aan de hand van de kijkcijfers van de vorige aflevering. Hoe meer mensen twitteren over de aflevering, hoe beter de kijkcijfers van de volgende aflevering waren. “Commentaar van twitteraars over een tv-programma maakt anderen nieuwsgierig om ook naar het tv-programma te kijken,” concludeert Bom.

WIST U DAT…

…twitteren onder werktijd creatief maakt?

Personen
Maar ook de inhoud van de tweets had invloed op de kijkcijfers. Zo keken er meer mensen naar de volgende aflevering wanneer de tweets over personen gingen. En met die personen zit het wel goed: mensen twitteren veel liever over anderen dan over inhoudelijke zaken die tijdens een uitzending besproken worden. “Opvallend was dat vooral tweets over het uiterlijk van gasten, juryleden of deelnemers de kijkers bij de les wisten te houden.”

Twitteren over mensen op tv die het heel goed of heel slecht doen, blijkt een schot in de roos. Hierdoor gaan nog meer mensen de volgende keer op een programma afstemmen. Ook twitteren over mensen die oneerlijk zijn tijdens de uitzending doet het goed.