Uit winterslaap bevrijde WISE ontdekt zijn eerste planetoïde

planetoide

WISE heeft voor het eerst sinds hij uit zijn winterslaap werd gehaald een planetoïde ontdekt. Het gaat om een ruimtesteen die momenteel op 43 miljoen kilometer afstand van de aarde staat, maar in de verre toekomst wel eens een stuk dichterbij kan komen.

De planetoïde heeft de naam 2013 YP139 gekregen en werd op de valreep van vorig jaar (29 december) ontdekt. U ziet de planetoïde op de afbeelding hierboven als een rood stipje.

Wakker worden!

Nadat de koelvloeistof van ruimtesonde WISE na een zeer succesvolle missie vrijwel op was geraakt, bracht NASA de sonde in een winterslaap. Maar eind augustus besloot NASA de sonde weer wakker te maken en een tweede missie te geven: planetoïden opsporen! En WISE doet keurig wat ‘m wordt opgedragen, zo blijkt wel uit deze eerste ontdekking.

De planetoïde is naar schatting ongeveer 650 meter groot en zo zwart als kool. Op het moment bevindt de planetoïde zich op ongeveer 43 miljoen kilometer afstand va de aarde. De komende honderd jaar zal de planetoïde niet veel dichterbij komen. Maar in de verre toekomst kan deze de baan van de aarde tot 490.000 kilometer naderen. Reden genoeg voor NASA om de planetoïde nauwlettend in het oog te houden.

2013 YP39 is de eerste planetoïde die WISE sinds hij uit zijn winterslaap kwam, ontdekt heeft. En het zal naar verwachting zeker niet de laatste zijn. Onderzoekers verwachten dat WISE honderden nieuwe planetoïden in de buurt van de aarde gaat opsporen.

"NEOWISE's New Find" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech.