Uitvinding maakt groot deel van schadelijke pesticiden overbodig

Een virus dat insecten die onder meer tomaten, maïs, kikkererwten en de aubergine aantasten, uitschakelt, kan dankzij de uitvinding op grote schaal geproduceerd worden.

We hebben het over het baculovirus. Een virus dat al net zolang op aarde rondwaart als insecten, maar zich niet in de cellen van mensen kan vermenigvuldigen. Het virus kan dienst doen als natuurlijke pesticide en is bijzonder effectief tegen de katoendaguil (zie foto hierboven): een insect dat grote schade toe kan brengen aan gewassen zoals katoen, maïs, anjers en tomaten.

Minder pesticiden
Maar liefst dertig procent van de pesticiden die wereldwijd gebruikt worden, is gericht op de katoendaguil. Het baculovirus is net zo goed in staat om de katoendaguil te bestrijden als die chemicaliën. Wanneer we dit virus in de strijd tegen de katoendaguil gaan inzetten, kan het gebruik van pesticiden wereldwijd dan ook flink worden teruggedrongen.

Grote schaal
Maar er was één probleem: we hebben de bio-pesticide dan wel in grote hoeveelheden nodig. “Mensen hebben ook wel rupsen gebruikt om het baculovirus op een kleine schaal te kunnen verkrijgen,” vertelt onderzoeker Leila Matindoost. “Maar dat is commercieel niet aantrekkelijk.” Matindoost bedacht daarom een nieuwe manier om grote hoeveelheden van het bio-pesticide te kunnen verkrijgen. “Mijn uitvinding maakt in plaats van rupsen gebruik van een grote bioreactor zodat we genoeg bio-pesticide kunnen produceren om de concurrentie aan te gaan met de chemische pesticiden die momenteel verkrijgbaar zijn.”

De uitvinding van Matindoost wordt momenteel door een bedrijf klaargestoomd voor de grote markt. Naar verwachting is de bio-pesticide binnen vijf jaar op grote schaal verkrijgbaar. En niets staat boeren dan in de weg om hun chemicaliën in te ruilen voor deze bio-pesticide. “Boeren kunnen hun bestaande machines gebruiken om de bio-pesticide te verspreiden en de pesticide kost ongeveer net zoveel als de chemicaliën. En het mooie is dat de pesticide schadelijk is voor insecten, maar onschadelijk voor mensen.” Bovendien pakt het virus alleen de katoendaguil aan en laat het insecten die het beste met gewassen voor hebben, met rust.

"World’s best virus set to replace world’s worst chemicals" - Freshscience.org
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Hectonichus (via Wikimedia Commons).