vliegtuig11

Door de wanden van de bagageruimte te bekleden met verschillende lagen stof kan voorkomen worden dat een in de bagageruimte exploderende bom levens eist.

In 1988 explodeerde een bom in de bagageruimte van vlucht 103 van Pan Am. Het vliegtuig werd door de explosie – die plaatsvond boven het Schotse plaatsje Lockerbie – uiteengereten. Alle 259 passagiers kwamen om. En ook op de grond vielen doden doordat brokstukken van het vliegtuig naar beneden vielen.

Bekleding
Bijna dertig jaar later komen wetenschappers met een uitvinding die moet voorkomen dat zoiets in de toekomst nog kan gebeuren. Ze hebben een speciale bekleding gemaakt die aan de binnenzijde van het bagageruim moet worden geplaatst. Deze bekleding zorgt ervoor dat de gevolgen van een bomexplosie beperkt blijven tot het bagageruim.

Stoffen
De bekleding bestaat uit meerdere lagen stoffen die zeer sterk en hittebestendig zijn. In de bekleding zit bijvoorbeeld Aramide verwerkt: een materiaal dat ook gebruikt wordt in kogelwerende vesten. “Wat van groot belang is, is dat de bekleding flexibel is, waardoor deze beter in staat is om de kracht van de explosie te weerstaan en ook stand te houden als er brokstukken rondvliegen,” legt onderzoeker Andy Tyas uit. “Het zorgt ervoor dat de Fly-Bag (zo noemen de onderzoekers de bekleding, red.) dienst doet als een membraan in plaats van een starre container die uiteen kan springen als er een explosie plaatsvindt.”

Experimenten
De Fly-Bag heeft al diverse tests ondergaan in een laboratorium. Ook werd er geëxperimenteerd in de bagageruimte van een Boeing 747 en een Airbus 321. “De resultaten daarvan zijn zeer veelbelovend.”

Het kan zomaar zijn dat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst verplicht worden om deze bekleding in de bagageruimte aan te brengen. Maar daartoe zal wel eerst de wet moeten worden aangepast. Een andere mogelijkheid is dat luchtvaartmaatschappijen de bekleding inzetten bij specifieke dreigingen.