Uniek: geboorte van zeepaardje in het wild gefilmd

Onderzoekers zijn voor de kust van Australië getuige geweest van de geboorte van een wild zeepaardje.

De onderzoekers Clayton Manning en Meagan Abele waren voor de kust van New South Wales onderzoek aan het doen, toen ze op een hoogzwanger zeepaardje stuitten. Ze bestudeerden het mannetje een tijdje en waren vervolgens getuige van de geboorte van meerdere zeepaardjes. Die geboorte legden ze bovendien vast op video. En dat is bijzonder. De meeste filmpjes van de geboorte van zeepaardjes worden in aquaria gemaakt, slechts zelden zijn mensen er in het wild getuige van. Laat staan dat ze er in het wild beelden van maken.

Surreëel
“Nu is de tijd waarin zeepaardjes zich voortplanten, aangebroken,” vertelt Abele. “Veel van de mannetjes die we nu aantreffen, zijn hoogzwanger en staan op barsten. Het is surreëel om het te zien gebeuren.”

Drie weken zwanger
Vrouwelijke zeepaardjes plaatsen hun eitjes in de ‘buidel’ van het mannelijke zeepaardje. Het mannetje bevrucht de eitjes, draagt ze bij zich en voedt de embryo’s. Het zeepaardje dat je in het filmpje ziet – Hippocampus whitei – draagt zijn jongen ongeveer drie weken bij zich. Daarna komen ze uit de buidel zetten. Vaak met 100 tot 250 zeepaardjes tegelijk.

Zeepaardjes hebben het wereldwijd moeilijk. Hun leefgebied wordt aangetast en ze lijden onder de visserij, met name de boomkorvisserij, waarbij sleepnetten over de bodem van de zee worden getrokken. In de wateren rondom Australië doen de zeepaardjes het gelukkig nog goed.

"UBC researchers catch rare video of wild seahorse birth" - University of British Columbia
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Richard Ling (via Wikimedia Commons).