Universum dijt mogelijk toch niet zo snel uit als gedacht

supernovarestant

Wetenschappers hebben ontdekt dat supernova’s die gebruikt worden om afstanden in het heelal te meten niet zo uniform zijn als gedacht. Het zou kunnen betekenen dat het universum toch niet zo snel uitdijt als gedacht.

Onderzoekers bestudeerden de supernova’s van type Ia. Aangenomen werd dat deze supernova’s allemaal evenveel licht geven. Door de helderheid van deze sterren te meten, kunnen onderzoekers dan ook vaststellen op welke afstand de supernova’s vanaf de aarde staan. Tenminste: dat dachten we. Nieuw onderzoek suggereert namelijk dat supernova’s van het type Ia helemaal niet zo uniform zijn.

…wetenschappers onlangs ontdekt hebben hoe een supernova van het type Ia ontstaat?

Wetenschappers hebben ontdekt dat er verschillen zijn in de helderheid van deze supernova’s en dat de supernova’s op basis van die verschillen in twee groepen in te delen zijn. “De groep die nabij ons in de minderheid is, is op grotere afstanden – en dus toen het universum jonger was – in de meerderheid,” legt onderzoeker Peter Milne uit. “Er is sprake van verschillende populaties en dat hebben we niet eerder erkend. We namen altijd aan dat hoe ver ze ook van je verwijderd zijn, supernova’s van het type Ia altijd hetzelfde zijn. Maar dat blijkt niet zo te zijn.”

Het onderzoek heeft mogelijk implicaties voor de uitdijing van het heelal. Wetenschappers hebben namelijk onder meer supernova’s van het type Ia gebruikt om de snelheid waarmee het heelal uitdijt, vast te stellen. Uit hun onderzoek bleek dat veel supernova’s minder helder zijn, omdat ze door een versnelde uitdijing van het heelal tegenwoordig op grotere afstand van de aarde staan. “Het idee achter deze redenering was dat supernova’s van het type Ia allemaal dezelfde helderheid hebben en er dus – ongeacht waar ze ontploffen – hetzelfde uitzien. De verre supernova’s zouden er net zo uitzien als de supernova’s die dichtbij ons staan, maar omdat ze minder helder zijn dan verwacht gingen mensen ervan uit dat ze op een grotere afstand stonden. En dat heeft geleid tot de conclusie dat het universum nu sneller uitdijt dan in het verleden.”

"Accelerating Universe? Not So Fast" - UAnews.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / CXC / U.Texas.