Uw haar kan verraden hoeveel frisdrank u dit jaar heeft gedronken

frisdrank

Hoeveel frisdrank heeft u het afgelopen jaar geconsumeerd? Waarschijnlijk heeft u geen flauw idee. Maar uw haar wel. Nieuw onderzoek wijst erop dat aan de hand van uw haar te achterhalen is hoeveel frisdrank u genuttigd heeft.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Journal of Nutrition. Uw haar – maar eventueel ook een bloedmonster – kan precies vertellen hoeveel frisdrank u over een langere periode genuttigd heeft.

Eiwit
De onderzoekers ontdekten dat wanneer mensen gezoete dranken – zoals frisdrank – drinken er meer koolstof-13 in eiwitten in het lichaam zit. En eiwitten blijven vrij lang in het lichaam hangen en kunnen ons dus een goed beeld geven van de frisdrankconsumptie over een langere periode.

Urine
Het opsporen van koolstof-13 in eiwitten in het lichaam is dan ook een stuk effectiever dan bijvoorbeeld wat urine verzamelen en dit analyseren. Urine kan ons ook wel vertellen hoeveel frisdrank iemand gedronken heeft, maar die informatie beslaat hooguit enkele dagen.

Waarom is het zo belangrijk om te kunnen zien hoeveel frisdrank mensen over een langere periode hebben gedronken? Dat is vooral interessant voor wetenschappers die proberen te achterhalen of er een verband is tussen het nuttigen van frisdrank en obesitas. Nu moeten zij vaak nog afgaan op wat mensen zelf over hun frisdrankconsumptie te vertellen hebben. Maar erg betrouwbaar is die informatie vaak niet: mensen willen niet eerlijk vertellen hoeveel frisdrank ze drinken of ze kunnen het zich niet precies herinneren. Daarom is het prettig om de geconsumeerde hoeveelheid frisdrank te kunnen meten. En koolstof-13 lijkt daarvoor dus heel geschikt.

"The Carbon Isotope Ratio of Alanine in Red Blood Cells Is a New Candidate Biomarker of Sugar-Sweetened Beverage Intake" - Journal of Nutrition
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door UGACDAWG (cc via Flickr.com).