De robot – mede ontwikkeld door de universiteit Twente – heeft inmiddels de eerste passagiers op Schiphol naar hun gate geleid.

Drie jaar is er aan de robot gesleuteld, maar nu is ‘ie dan eindelijk af. Het resultaat mag er zijn: tijdens tests op Schiphol heeft gidsrobot Spencer aangetoond in staat te zijn om passagiers naar hun gate te begeleiden.

Kielzog
Spencer scant de boarding passes van de passagiers en kan aan de hand daarvan vaststellen of de groep passagiers compleet is. Wanneer dat het geval is, vertrekt hij automatisch naar de gate, met de passagiers in zijn kielzog. Onderweg informeert de robot de passagiers onder meer over hoelang het nog duurt voor ze bij de gate zijn.

Sociaal gedrag
Om zijn taak goed te kunnen uitvoeren, is Spencer uitgerust met onder meer laserogen (waarmee hij bijvoorbeeld afstanden kan meten) en gedetailleerde plattegronden van de luchthaven. Ook vertoont de robot een soort van sociaal gedrag. “Bij het gedrag van Spencer moet je denken aan de snelheid waarmee de robot rijdt,” vertelt onderzoeker Michiel Joosse. Zo past de robot zijn snelheid aan aan de snelheid van de passagiers die hij begeleidt. Maar de robot moet ook rekening houden met sociale situaties op het vliegveld. “Zo moet de robot bijvoorbeeld wachten tot er een grote groep voorbijkomt en moet de robot controleren of de mensen die volgen, nog in de buurt zijn.”

Op Schiphol zijn ze in hun nopjes met de nieuwe robotische aanwinst. “Dagelijks kunnen reizigers hun aansluitende vlucht missen door bijvoorbeeld vertragingen, problemen met het vinden van de weg of taalbarrières,” vertelt René de Groot, Chief Operating Officer van KLM. “Aangezien 70 procent van KLM-passagiers op Schiphol overstappen, kijken we altijd hoe dit proces nog beter kan.” En Spencer lijkt wat dat betreft een waardevolle toevoeging te zijn.