Verkoudheidsvirus is dol op koude neuzen

Velen zijn ervan overtuigd dat je bij koud weer een grotere kans hebt om verkouden te raken. Een nieuw onderzoek lijkt die volkswijsheid te onderschrijven: het verkoudheidsvirus doet het beter in koude neuzen.

Wetenschappers weten al lang dat het virus dat meestal achter een verkoudheid zit – het rhinovirus – zich gemakkelijker vermenigvuldigt in de relatief koude neusholte dan in de warmere longen. En dat komt niet alleen doordat het virus gewoon beter gedijt bij kou, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Ons immuunsysteem weet bij lagere temperaturen ook minder goed raad met het verkoudheidsvirus.

Muizen
Onderzoekers van Yale University trekken die conclusie nadat ze cellen uit de luchtwegen van muizen bestudeerden. Sommige cellen werden bewaard bij een temperatuur van 37 graden Celsius (lichaamstemperatuur) en andere bij een temperatuur van 33 graden Celsius. Vervolgens lieten de onderzoekers het rhinovirus op de cellen los en keken wat er gebeurde. “We ontdekten dat de immuunreactie op het rhinovirus zwakker is wanneer de temperatuur lager is dan de lichaamstemperatuur,” vertelt onderzoeker Akiko Iwasaki.

Afwijkingen
Het onderzoek wijst er bovendien sterk op dat de variërende temperaturen en niet het virus zelf van invloed waren op de reactie van het immuunsysteem. De onderzoekers bestudeerden namelijk ook hoe het virus zich vermenigvuldigde in cellen afkomstig van muizen wiens immuunsysteem door een aangeboren afwijking minder goed in staat was om virussen te detecteren en erop te reageren. Ze ontdekten dat het virus door die afwijkingen in staat was om zich ook bij hogere temperaturen te vermenigvuldigen. “Dat bewijst dat niet het virus, maar de reactie van de gastheer bepalend is.”

Hoewel het onderzoek zich beperkte tot cellen van muizen, biedt het handvaten voor de gezondheid van mensen. Zo’n twintig procent van ons draagt op elk willekeurig moment een rhinovirus bij zich. “Over het algemeen geldt: hoe lager de temperatuur, hoe minder goed het immuunsysteem op de virussen reageert.” Het suggereert dat het advies dat veel moeders hun kinderen meegeven – sjaal om en voor je neus houden – helemaal niet zo gek is.

"Cold virus replicates better at cooler temperatures" - Yale.edu
De afbeelding bovenaan dit artikel is afkomstig van Pixabay.