Wetenschappers hebben ontdekt dat de liefde die mensen voor een specifiek merk kunnen voelen veel sterker is dan gedacht. Sterker nog: wanneer mensen een spijkerbroek of telefoon van een geliefd merk moeten weggooien, heeft dat voor hen hetzelfde effect als wanneer ze een relatie beëindigen. De band zou zelfs zo sterk kunnen zijn dat gevoelens van verlatingsangst ontstaan.

Volgens de onderzoekers van de Marshall School of Business zijn mensen bereid om in een geliefd product of merk te investeren. Ze stoppen er tijd, geld en energie in. Ook zijn ze bereid om hun reputatie op het product af te stemmen. Dat doet bijna denken aan een relatie tussen twee mensen.

En die vergelijking is niet vergezocht, zo blijkt. De verbintenis tussen mensen en een favoriet product of merk kan zo sterk zijn dat het voelt als een relatie. Met alle sores die daarbij hoort. Dus wanneer het product niet meer werkt en een scheiding onvermijdelijk is, liggen gevoelens van verdriet en verlies op de loer. Zelfs verlatingsangst behoort tijdens de ‘relatie’ tot de mogelijkheden.

WIST U DAT…

…wetenschappers eerder ook al dachten dat iPhone-bezitters aan het Stockholm Syndroom lijden?

Volgens de onderzoekers verklaart hun studie onder meer de aanhankelijkheid die sommigen vertonen als het gaat om producten als de iPhone. Maar ook de dood van beroemdheden zoals Michael Jackson – die vaak een merk of ‘product’ op zichzelf zijn – is zo te verklaren. De onderzoekers suggereren dat het merk of product in dit geval een verlengstuk van de mens is. Hoe sterker de verbintenis tussen de mens en het product, des te meer we bereid zijn om erin te investeren en des te zeerder het doet als het afscheid daar is.