vliegtuig

Door klimaatverandering veranderen windpatronen, waardoor vliegtuigen langer onderweg zijn van A naar B. Dit beweren onderzoekers in een paper in Nature Climate Change.

De onderzoekers berekenden de vluchttijden van routes van drie Amerikaanse vliegvelden naar Honolulu in de periode van 1995 tot 2013. Zij concluderen nu dat de duur van een vlucht sterk wordt beïnvloed door wind op vele kilometers boven het aardoppervlak. De windpatronen veranderen door klimaatverandering. Een retourvlucht van Seattle, Los Angeles of San Francisco naar Honolulu duurt in 2090 gemiddeld een minuut langer. Dit betekent dat vliegtuigmaatschappijen die deze route vliegen miljoenen euro’s kwijt zijn aan extra brandstof.

Het is lastig om het wereldwijde effect van klimaatverandering op de luchtvaart te berekenen, omdat windpatronen per regio verschillen. Maar stel dat het aantal commerciële vluchten in de toekomst gelijk blijft, dan maken vliegtuigen in het jaar 2090 300.000 extra vlieguren. Niet alleen verbruiken vliegtuigen bijna drie miljard euro extra brandstof; ook verergeren ze het broeikaseffect. Omdat vliegtuigen langer onderweg zijn, produceren zij tien miljoen ton extra koolstofdioxide dan vandaag de dag.

Het is al langer bekend dat klimaatverandering een negatieve invloed op de luchtvaart heeft. Als de gemiddelde temperatuur wereldwijd stijgt, dan wordt de dichtheid van de lucht aan het oppervlak beperkter. Het betekent heel concreet dat zware vliegtuigen meer tijd (en dus meer ruimte) nodig hebben om los te komen van de grond. Ze stijgen dus minder makkelijk op. Daarnaast is in 2050 de kans op flinke turbulentie tijdens transatlantische vluchten zo’n 40 tot 170 procent groter dan nu het geval is. Ook dit komt door klimaatverandering.