Verstopt buitenaards leven zich in kraters?

Kraters als gevolg van een asteroïde-inslag zijn een goede plek om naar leven te zoeken, dat suggereert een studie.

In Chesapeake in de Verenigde Staten stortte 35 miljoen jaar geleden een planetoïde neer. En op die plek hebben onderzoekers nu kleine organismen gevonden. Een team geleid door Charles Cockell, professor astrobiologie op de universiteit van Edinburgh, boorde twee kilometer diep in de krater. “Het was de bedoeling om de geochemie van kraterinslagen te onderzoeken. In het lab ontdekten wij dat microorganismen zich verspreid hadden door het gesteente,” vertelt hij aan Scientias.nl. “Dit zou bewijs kunnen zijn dat de breuken in kraters een schuilplaats bieden voor deze organismen, ver weg van de effecten van gebeurtenissen als de opwarming van de aarde of ijstijden”.

De wetenschappers suggereren dat kraters op Mars mogelijk ook tekenen van leven verbergen, en dat deze opgespoord kunnen worden door te boren. “De hitte van een inslag van een asteroïde zou alles aan het oppervlak doden. Maar de breuken diep in de grond zorgen ervoor dat water en voedingsstoffen de krater in kunnen vloeien,” vertelt Cockell. “En dus is het een goed thuis voor leven.” Volgens hem groeien sommige organismen door bijvoorbeeld het ijzer van steen te eten, zoals de microorganismen die werden gevonden in de krater.

Zou er zich ook leven in de kraters op Mars schuilhouden? Mogelijk komen we daar op relatief korte termijn achter. De Dragon-capsule van SpaceX zou bijvoorbeeld heel geschikt zijn om op Mars naar leven te boren.

"Asteroid sites hint at life on Mars" - ed.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door gabri_micha (cc via Flickr.com).