Verveling op het werk kan mensen creatiever maken

verveling

Uzelf vervelen op uw werk: dat is allesbehalve leuk. Maar nieuw onderzoek suggereert dat die verveling ons toch nog iets positiefs op kan leveren, want verveling op het werk kan ons creatief maken.

Dat schrijven onderzoekers van de universiteit van Central Lancashire. Ze baseren hun conclusies op een experiment.

In het experiment kregen veertig mensen de opdracht om een hele saaie taak uit te voeren. Ze moesten gedurende vijftien minuten telefoonnummers uit een telefoonboek kopiëren. Daarna kregen ze een heel andere opdracht voorgeschoteld: ze moesten zoveel mogelijk manieren bedenken waarop koffiebekertjes gebruikt konden worden. Deze laatste taak vroeg vanzelfsprekend om wat creativiteit. Naast de eerste groep proefpersonen was er ook nog een controlegroep. Deze kreeg maar één taak: nadenken over de manieren waarop een koffiebekertje gebruikt kan worden.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die eerst een saaie taak hadden uitgevoerd daarna met veel creatievere ideeën kwamen voor het gebruik van koffiebekertjes. Maar hoe kan dat? De onderzoeker vermoedden dat het iets te maken had met dagdromen: mensen die zich vervelen, hebben meer gelegenheid om te dagdromen en zouden daardoor creatiever zijn.

…ook sociale afwijzing sommige mensen creatief kan maken?

Nog een experiment
Ze besloten die hypothese te testen door nog een experiment op te zetten. Tijdens dit experiment kregen dertig proefpersonen de opdracht om cijfers te kopiëren. Een tweede groep kreeg de opdracht de cijfers alleen te lezen. Daarna volgde een taak waar creativiteit voor nodig was. Een controlegroep voerde wederom alleen de creatieve taak uit.

Dagdromen
Weer bleken mensen die eerder de saaie opdracht hadden uitgevoerd, creatiever te zijn. Maar er was wel een verschil tussen de mensen die cijfers hadden gekopieerd en mensen die cijfers hadden gelezen. De laatstgenoemde groep was aanzienlijk creatiever dan de eerste. Dat wijst erop dat saaie activiteiten waarbij mensen passiever zijn (alleen hoeven te luisteren of te lezen) en dus meer gelegenheid hebben om te dagdromen, mensen creatiever maakt.

“Verveling op het werk werd altijd gezien als iets wat we moesten voorkomen, maar misschien moeten we het omarmen om onze creativiteit te vergroten,” stelt onderzoeker Sandi Mann voor. Overigens wil ze het onderzoek naar het verband tussen verveling en creativiteit graag nog wat verder uitdiepen om er meer over te weten te komen. “Wat we nu willen gaan doen is achterhalen wat de praktische implicaties van deze ontdekking zijn. Worden mensen die zich op hun werk vervelen, creatiever op andere gebieden van hun werk of gaan ze naar huis en schrijven ze daar romans?”

"Boredom at work can make us more creative" - BPS.org.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Steve Koukoulas (cc via Flickr.com).