‘Vet dieet van vader mede-veroorzaker van diabetes bij kind’

Wat vaders allemaal naar binnen werken, bepaalt mede of diens dochters en zonen diabetes krijgen. Tenminste: dat geldt voor muizen en mogelijk ook voor mensen. Was uit eerder onderzoek al gebleken dat het dieet van moeder de gezondheid van het kind beïnvloedt: nu blijkt dat ook vaders goed op hun tellen moeten passen.

Onderzoeker Margaret Morris en haar collega’s zetten mannelijke muizen op een heel vet dieet. Ze ontdekten dat de dochters van deze mannetjes nog voordat zij de puberteit bereikten al diabetes ontwikkelden. De concentratie glucose in hun bloed was maar liefst twee keer zo hoog als bij muizen met magere vaders.

Afwijking
Uit een analyse van de genen van de vrouwtjes met diabetes blijkt dat zij afwijkend DNA bij zich dragen. De onderzoekers vermoeden dat dit ontstond toen het sperma werd blootgesteld aan het vette eten van vader. De afwijking had de activiteit van 642 genen die geassocieerd worden met de productie van insuline, veranderd.

…dolfijnen diabetes aan en uit kunnen zetten?

Mens
“Als ditzelfde voor mensen geldt, onderschrijft dat hoe belangrijk het is dat mannen een gezond dieet en lichaamsgewicht hebben,” vertelt Morris. “Niet alleen voor hun eigen gezondheid, maar ook voor dat van de volgende generatie.” De resultaten verklaren mogelijk waarom diabetes zich met name de laatste jaren als een soort epidemie door geïndustrialiseerde landen verspreidt.

Uit ongepubliceerde experimenten blijkt volgens Morris dat ook zonen diabetes van hun vaders kunnen meekrijgen.