superman

Stel: u speelt een videospelletje en u bent de held. Gedraagt u zich daarna dan anders dan wanneer u in datzelfde videospelletje een slechterik speelt? Ja, zo blijkt uit onderzoek. Het bewijst dat avatars invloed uitoefenen op de echte wereld.

De onderzoekers verzamelden 194 studenten en lieten ze een videospelletje spelen. Sommige proefpersonen speelden Superman (een held), anderen Voldemort (een slechterik) en weer anderen een cirkel (oftewel een neutrale avatar). De studenten speelden het spelletje gedurende vijf minuten. Tijdens die vijf minuten kregen ze allemaal de opdracht om tegen vijanden te vechten.

Chocolade of chilisaus
Na afloop van het spel werden de proefpersonen geblinddoekt en moesten ze twee dingen proeven: chocolade en chilisaus. Vervolgens kregen ze te horen dat ze chocolade of chilisaus in een bakje moesten gieten en dat de volgende proefpersoon verplicht zou worden om dat hele bakje leeg te eten.

Voldemort en chilisaus
De resultaten zijn opvallend. Proefpersonen die eerder Superman hadden gespeeld goten veel vaker chocolade in een bakje dan chilisaus. Ook goten ze wanneer ze chocolade in een bakje deden veel meer chocolade in het bakje dan de andere proefpersonen. De proefpersonen die Voldemort hadden gespeeld, goten vaker chilisaus in een bakje dan chocolade en goten significant meer chilisaus in het bakje dan de andere proefpersonen.

De onderzoekers zetten nog een tweede experiment op. Hieraan namen 125 studenten deel. Dit experiment onderschreef de eerder behaalde resultaten en toonde aan dat de mate waarin proefpersonen zich met de avatar identificeerden geen rol bleek te spelen. “Mensen zijn zich niet bewust van de invloed die hun virtuele representatie op hun gedrag heeft,” stellen de onderzoekers in hun paper.