sardientjes

Vis eten heeft allerlei voordelen, maar daar kunnen we weer één bijzetten. Onderzoekers van het Menzies onderzoeksinstituut beweren dat de kans op depressie met 25% afneemt wanneer een vrouw twee keer per week vis eet.

Wat is goede vis?

Welke vissen zijn nu goed om te eten? De Australische onderzoekers beweren dat het goed is om minstens één vette vis per week te verorberen, zoals makreel, verse tonijn, zalm of sardientjes. Het wekelijkse menu kan aangevuld worden met witvis en schelpdieren, die belangrijke mineralen als zink en jodium bevatten. Dus nee, alleen kibbeling eten werkt niet.

Het paper met de titel ‘Longitudinal Associations Between Fish Consumption and Depression in Young Adults‘ verschijnt deze maand in het Amerikaanse journaal voor epidemiologie.

Van 2004 tot 2011 hielden de Australische onderzoekers het eetgedrag van 1.386 mensen in de gaten. De proefpersonen schreven in een dagboek wat zij exact aten. Een paar jaar na start van het onderzoek werd gekeken hoeveel mensen een depressie hadden. In totaal bleken 160 vrouwen (18,8%) en 70 mannen (13,1%) depressief te zijn. De wetenschappers concluderen dat één visje per week de kans op een depressie verlaagt. Vrouwen die minstens twee keer per week vis eten, hebben 25% minder kans om depressief te worden. Bij mannen heeft de consumptie van vis geen effect.

Omega-3 vetzuren
Het positieve effect van vis komt mogelijk door de omega-3 vetzuren. Deze vetzuren werken mogelijk samen met hormonen als oestrogeen en progesteron. De onderzoekers vermoeden dat mannen standaard al meer omega-3 vetzuren binnenkrijgen dan vrouwen, bijvoorbeeld dankzij vlees. Vandaar dat het effect van het eten van vis minder groot is bij mannen dan bij vrouwen.

Verband tussen voedsel en depressie
Wetenschappers denken al langer dat er een verband is tussen voedsel en depressie. Er zijn diverse onderzoeken bekend waaruit blijkt dat fastfood de kans op een depressie vergroot. Een goed voorbeeld is dit Spaanse onderzoek uit 2012 onder bijna 9.000 mensen. Deelnemers aan het onderzoek die meer fastfood en lekkernijen als croissants en donuts aten, hadden een 51 procent grotere kans op een depressie dan mensen die dit voedsel nooit of zelden aten. En hoe meer mensen van dit voedsel aten, hoe groter de kans op depressie werd.