Visolie werkt chemotherapie tegen

Wetenschappers hebben ontdekt dat vetten die onder meer in visolie voorkomen ervoor zorgen dat chemotherapie minder effect heeft.

De onderzoekers keken hoe muizen reageerden op chemotherapie. Ze ontdekten dat de stamcellen van de dieren twee vetzuren begonnen te produceren: KHT en 16:4(n-3). Deze vetzuren brachten een chemische reactie op gang die ervoor zorgde dat kankercellen niet meer zo goed op de chemotherapie reageerden.

Medicijn
Met behulp van medicijnen konden de onderzoekers voorkomen dat de vetzuren geproduceerd werden. En dat had direct resultaat: de dieren reageerden beter op de chemotherapie.

Gewichtsverlies

Eerder dit jaar stelden onderzoekers nog vast dat visolie gewichtsverlies tijdens het ondergaan van chemotherapie kan voorkomen. Zij concludeerden dat kankerpatiënten wel eens gebaat konden zijn bij het slikken van supplementen met visolie.

Visolie
Maar de vetten die de muizen zelf aanmaakten, komen ook voor in diverse producten. Bijvoorbeeld visolie. De onderzoekers vroegen zich af of deze vetten hetzelfde effect hadden. Ze gaven de muizen de olie en stelden inderdaad dat de chemotherapie daarna niet goed aansloeg. “We laten zien dat het lichaam zelf beschermende substanties afgeeft die sterk genoeg zijn om het effect van chemotherapie op te heffen,” stelt onderzoeker Emile Voest van het UMC Utrecht. “Deze substanties zijn ook te vinden in sommige soorten visolie.”

De onderzoekers stellen dat hun studie erop wijst dat mensen die chemotherapie ondergaan beter geen visolie kunnen gebruiken. Nader onderzoek is echter noodzakelijk. De volledige studie is terug te vinden in het blad Cancer Cell.

"Fish oils block chemotherapy drug" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jo Christian Oterhals (cc via Flickr.com).