Nog een jaar en dan kunnen we een proefrit maken in een vliegende auto. Tenminste, als het aan het bedrijf AeroMobil ligt. CEO Juraj Vaculik beweert dat de eerste vliegende auto volgend jaar te koop is.

Het idee is niet helemaal nieuw. In 1990 ontwikkelde het bedrijf AeroMobil het allereerste prototype: 1.0. De jaren daarop kwamen er nieuwe versies uit. Het laatste decennium gaat het hard. In 2010 toonden de Slowaken de AeroMobil 2.5. Dit model werd in 2014 opgevolgd door het allernieuwste type: de 3.0. Hieronder zie je een promotievideo van deze vliegende auto.

AeroMobil beweert nog steeds dat 2017 een haalbaar jaar is voor de introductie van de eerste vliegende auto bij de autodealer. Deze vliegmachine biedt de voordelen van een normale auto, maar kan daarnaast opstijgen en landen op een willekeurig grasveld. Het grasveld moet overigens wel een paar honderd meter lang zijn, anders komt het niet goed. Op de weg heeft de AeroMobil 3.0 een bereik van 877 kilometer en een topsnelheid van 159 kilometer per uur. In de lucht is het bereik nog steeds een indrukwekkende 700 kilometer en vliegt het luchtvaartuig met een snelheid van 200 kilometer per uur. Het verschil in snelheid tussen vliegen en rijden is veertig kilometer per uur en dat lijkt niet veel, maar houdt er rekening mee dat de vliegende auto ook nog eens direct van punt A naar punt B vliegt. Tijdens een langere rit – of is het vlucht? – kom je misschien wel twee keer zo snel aan op de plaats van bestemming. Zeker als je op een slecht bereikbare plek moet zijn.

Concurrentie
In 2010 is een Amerikaans bedrijf gestart met de productie van een vliegende auto, namelijk de Terrafugia Transition. Zeventig klanten bestelden zo’n 159.000 euro kostend voertuig. Daarna bleef het stil. Als het goed is, worden eind dit jaar de eerste exemplaren uitgedeeld.

Deze zomer was de AeroMobil 3.0 overigens te zien in Brussel. “Deze tweezitter is de eerste in een reeks van innovatieve voertuigen die wij gaan lanceren,” zei CEO Vaculik tijdens de beurs. “De technologieën en innovaties die in de AeroMobil 3.0 zitten kunnen in een breed scala van producten gebruikt worden, waardoor we snel over hopen te gaan tot massaproductie.”

De AeroMobil 3.0 moet daarnaast Slowakije op de kaart gaan zetten. “Het project trekt momenteel veel aandacht en verbindt ingenieurs binnen de Europese Unie”, zei de Miroslav Lajčák, de Slowaakse minister van Buitenlandse Zaken. “Er ontstaat wellicht een nieuwe Europese industrie.”

Mooi is 'ie wel, deze vliegende auto.

Mooi is ‘ie wel, deze vliegende auto.

Ongeluk
Vorig jaar stortte een AeroMobil neer tijdens een testvlucht in Slowakije. Chauffeur/piloot Stefan Klein ontsnapte aan de dood en kon zijn parachute ontvouwen.

Twijfels
De grote vraag is of AeroMobil er in gaat slagen de verwachtingen waar te maken. Ten eerste is het huidige wegennetwerk niet geschikt voor de AeroMobil. in het meest gunstigste geval worden er landingsbanen langs de snelweg gelegd, waar mensen kunnen landen en invoegen of uitvoegen en opstijgen. Daarnaast krijg je als bezitter van deze vliegende auto te maken met wetgeving en regels. Veel regels zullen opnieuw opgesteld moeten worden als deze vliegende auto in het straatbeeld verschijnt. Mag je zomaar landen in een weiland of moet je eerst de eigenaar van een lap grond bellen? Tenslotte mag de auto niet gevlogen worden zonder een vliegbrevet. En zo’n brevet heeft niet iedereen in z’n portemonnee zitten. VlieglesDeal beweert dat je ongeveer tienduizend euro nodigt hebt om het brevet te halen.

De infrastructuur bepaalt het succes van de AeroMobil 3. Wanneer er veel landingsbanen worden aangelegd langs snelwegen, kan dit consumenten motiveren om over te stappen op de vliegende auto.

De infrastructuur bepaalt het succes van de AeroMobil 3. Wanneer er veel landingsbanen worden aangelegd langs snelwegen, kan dit consumenten motiveren om over te stappen op de vliegende auto.

Alleen voor miljonairs
Kortom, de AeroMobil 3.0 zal niet direct op de oprit van je buurman staan. Het Slowaakse bedrijf richt zich in eerste instantie op rijken en op mensen die graag vliegen. Voor de laatste groep is het mogelijk goedkoper om een vliegende auto te kopen, dan om een eigen privejet aan te schaffen.

Denk jij dat de AeroMobil 3.0 volgend jaar echt te koop is? En lijkt het jou wat? Reageer onder dit nieuwsbericht!