Van New York naar Sevilla vliegen zonder een druppel brandstof te verbruiken. Dat is exact wat een groepje enthousiastelingen momenteel aan het doen is!

Vanmorgen stapte Bertrand Piccard in New York op het vliegtuig. Eindbestemming: Sevilla, oftewel de andere kant van de Atlantische Oceaan. Nu is per vliegtuig de Atlantische Oceaan oversteken tegenwoordig heel normaal. Maar het vliegtuig waarmee Piccard van New York naar Sevilla vliegt, is heel bijzonder. Het verbruikt namelijk geen druppel brandstof! Het vliegtuig van Piccard – de Solar Impulse 2 – vliegt op zonne-energie.

Het doel

Wat willen de enthousiastelingen achter Solar Impulse 2 met hun vliegtuig bewerkstelligen? Nou, ze maken zich geen illusies en verwachten ook zeker niet dat de grote luchtvaartmaatschappijen straks massaal vliegtuigen op zonne-energie gaan inzetten. De mensen achter Solar Impulse 2 willen laten zien dat het onmogelijke (zonder een druppel brandstof te verbruiken de wereld rond vliegen) mogelijk wordt als mensen zich er vol passie en doorzettingsvermogen voor inzetten. Daarnaast hopen de initiatiefnemers anderen te inspireren en aan het denken te zetten over duurzame oplossingen.

Pittig
De vlucht in het zonnevliegtuig neemt naar verwachting zo’n 90 uur in beslag en vraagt het uiterste van Piccard. Hij zit namelijk in zijn eentje, in een zeer krappe cockpit in het vliegtuigje opgesloten.

Reis om de wereld
De reis over de Atlantische Oceaan maakt deel uit van de reis om de wereld waar Solar Impulse 2 nog altijd mee bezig is. Deze reis startte in maart 2015 in Abu Dhabi en had eigenlijk in augustus 2015 al tot een einde moeten komen. Problemen met de accu’s zorgden er echter voor dat het zonnevliegtuig in juli 2015 langdurig aan de grond kwam te staan. Die problemen zijn inmiddels opgelost en dus is de reis om de wereld hervat.

Vliegen op zonne-energie is nog niet zo eenvoudig. Er is dan ook zo’n 12 jaar aan Solar Impulse 2 geknutseld. Het resultaat is een vliegtuig met vleugels langer dan die van een Boeing 747. Op die vleugels rusten zo’n 17.000 zonnecellen. Verder is het vliegtuig heel rank: het weegt slechts 2300 kilo (en is dus ongeveer net zo zwaar als een personenauto). Om ook ’s nachts te kunnen vliegen, zijn aan boord van het vliegtuig accu’s te vinden die zonne-energie die overdag wordt opgewekt, maar niet gebruikt wordt, kunnen opslaan.