Ticket naar New York geboekt? Vluchten richting het westen zullen door klimaatverandering meer te maken krijgen met harde tegenwind, met alle gevolgen van dien.

Volgens nieuw onderzoek zullen Trans-Atlantische vluchten een extra tweeduizend uur per jaar in de lucht doorbrengen. Dit zal miljoenen dollars extra brandstof kosten en tot meer vertragingen leiden. “De luchtvaartindustrie wordt aangesproken op de impact die zij hebben op het milieu. Deze studie laat echter zien dat ook de luchtvaart zelf onderhevig is aan de effecten van klimaatverandering,” aldus dr. Paul Williams, atmosferisch wetenschapper aan de Universiteit van Reading.

De impact van klimaatverandering op de luchtvaart. credits: Universiteit van Reading

De impact van klimaatverandering op de luchtvaart. credits: Universiteit van Reading

Tegenwind
Het slechte nieuws voor passagiers is dat vluchten richting het westen meer te maken krijgen met sterke tegenwind. Het goede nieuws is dat vluchten richting het oosten meer rugwind hebben, maar niet genoeg om de langere ritten richting het westen te compenseren. Het resultaat is dat retourvluchten over de hele wereld aanzienlijk verlengd worden. “Dit zal de brandstofkosten voor luchtvaartmaatschappijen verhogen, waardoor mogelijk ticketprijzen zullen stijgen. Ook zullen de milieueffecten van luchtvaartmaatschappijen verergeren,” licht dr. Williams toe.

Straalstroom

CO2-uitstoot
Een gemiddeld Nederlands gezin stoot jaarlijks zo’n 8 ton aan CO2 uit. De 70 miljoen kg extra uitstoot van vliegtuigen staat gelijk aan een jaarlijks energieverbruik van 8.750 Nederlandse huishoudens.

De studie richt zich op het effect van verdubbeling van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. Dit zal in de komende decennia plaatsvinden, tenzij de uitstoot op korte termijn beperkt wordt. De voorspelling is dat de straalstroom – een sterke wind die op 9 a 10 kilometer hoog waait – tussen Londen en New York met 15% zal toenemen; van 77 naar 89 km/u. Door de langere tijd die het vliegtuig hierdoor in de lucht doorbrengt, zullen de vluchten jaarlijks meer dan 22 miljoen dollar aan extra brandstof verbruiken. Hierdoor zal er 70 miljoen kilogram extra CO2 worden uitgestoten. En dit zou slechts het topje van de ijsberg zijn. “De straalstroom omcirkelt de hele aarde. Het is mogelijk dat vluchten op andere plekken in de wereld ook te maken krijgen met dit soort straalstroomeffecten,” vertelt dr. Williams.

Klimaatverandering
Deze nieuwe bevindingen zijn meer bewijs van hoe klimaatverandering de luchtvaart in de toekomst zal beïnvloeden. Zo bleek al eerder dat vliegtuigen meer moeite hebben met opstijgen door klimaatverandering en dat de kans op flinke turbulentie toeneemt door dezelfde oorzaak.