Vloeibaar bloed van een mammoet ontdekt

Russische wetenschappers hebben een bijzondere vondst gedaan op de Ljachovski-eilanden. Ze vonden er het karkas van een mammoet terug en ook bloed van de mammoet lijkt de tand des tijds doorstaan te hebben. En daar gaat het hart van wetenschappers die de giganten graag zouden klonen, harder van kloppen.

Het gaat om een vrouwelijke mammoet, zo melden de wetenschappers op de website van de universiteit van Jakoetsk. Een analyse van de tanden van het dier heeft uitgewezen dat het vrouwtje tussen de vijftig en zestig jaar oud was toen het stierf.

Uitstekend
De mammoet is uitstekend bewaard gebleven in het ijskoude gebied. Bijna alle zachte weefsels die het dier bezat, zijn nog in goede staat: alleen het bovenste deel van het lichaam, het hoofd en de linker achterpoot zijn hun zachte weefsels door de tand des tijds verloren.

Over de mammoet

Hoe zag de mammoet eruit? Waardoor verdween hij? En hoe kunnen we ‘m wellicht weer tot leven wekken? Lees er hier alles over!

Bloed
Maar het meest opvallend is toch wel dat de onderzoekers bloed van de mammoet hebben aangetroffen. Vloeibaar bloed zelfs. “Het bloed is heel donker en bevond zich in holtes in het ijs onder de buik,” vertelt onderzoeker Semyon Grigoriev. “Toen we deze holtes openbraken, kwam het bloed eruit lopen. Wat interessant is, is dat de temperatuur op het moment van de opgraving tussen de -7 en -10 graden Celsius lag. We mogen dan ook aannemen dat het bloed van mammoeten een cryoprotectant (een stof die beschermt tegen bevriezing, red.) bevatte.”

Op het juiste moment
De onderzoekers ontdekten de mammoet precies op het juist moment. “Het is belangrijk dat we de mammoet bij koud weer ontdekt hebben, omdat het ijs in de zomer of herfst gesmolten zou zijn en dit materiaal van onschatbare waarde voor het project ‘Mammoth Rebirth’ door dooi of toedoen van wilde dieren voorgoed verdwenen zou zijn.”

Verschillende groepen wetenschappers – in onder meer Rusland en Japan – hebben de ambitie om de mammoet door middel van klonen weer tot leven te wekken. Hun hart gaat ongetwijfeld harder kloppen bij het lezen van dit nieuws. Eén van de belangrijkste benodigdheden voor het klonen van een mammoet is namelijk goed bewaard gebleven DNA. En wellicht kan het gevonden bloed daarbij helpen.

"Sensational discovery: NEFU scientists have discovered a female mammoth" - S-vfu.ru
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door de universiteit van Jakoetsk.