TU Eindhoven deed het goed op de RoboCup Eurpean Open. Na een spannende finale won de universiteit de eerste prijs met haar voetbalrobots.

De TU/e-voetbalrobots wonnen van het Portugese team CAMBADA. De eindstand werd 2-0. Zo’n kleine 2000 toeschouwers waren er getuige van.

AMIGO
Ook zorgrobot AMIGO van TU Eindhoven ging er met de eerste prijs vandoor. Zo versloeg hij in de @Home League – een competitie met robots die als hulpje-in-huis functioneren – de regerend wereldkampioen Homer. De wedstrijden bestaan uit verschillende opdrachten, waaronder het opnemen van bestellingen voor drankjes en deze vervolgens op de juiste plaats serveren.

Middle Size League
De voetbalrobots van de TU Eindhoven behaalden hun winst in de Middle Size League, de officieuze koningsklasse van de RoboCup. Tachtig centimeter hoge, rijdende robots nemen het in deze categorie tegen elkaar op. Net als bij gewoon voetbal, is het de bedoeling dat de robots een echte bal in het andere doel weten te krijgen. Elke robotspeler denkt en speelt zelfstandig. Er komen dus geen joysticks aan te pas.

Finale
In de finale stond het Eindhovense team en het Portugese team lijnrecht tegenover elkaar. In de eerste helft bleven de doelpunten uit maar in de tweede helft kregen de Eindhovenaren de overhand. Uiteindelijk wisten ze de Portugezen met 2-0 te verslaan. “Na de pauze zijn we eerder op goal gaan schieten, waardoor kansen en vrije trappen ontstonden,” licht teamcoach Lotte de Koning van de TU Eindhoven toe. “Ook de sfeer was enorm goed in het stadion. Iedereen was aan het juichen. Het komt maar zelden voor dat je voor zoveel publiek speelt. Ik kreeg er echt kippenvel van.”

Het doel van de toernooien is om de ontwikkeling van betaalbare en betrouwbare autonome robots te versnellen

Duitse robotteams sleepten de winst binnen in de Small Size League en de Standard Platform League. Het hele evenement werd goed bezocht. Zo kwamen er 15.000 bezoekers op af. Het doel van de toernooien is om de ontwikkeling van betaalbare en betrouwbare autonome robots te versnellen. Na de toernooien delen de teams alle kennis met elkaar, waardoor de technologie grote sprongen maakt.