Vogel zingt een toontje hoger in de stad

Vogels zingen in grote steden wat hoger om te voorkomen dat ze door de lage, rommelende stadsgeluiden niet meer te horen zijn. Dat blijkt uit onderzoek. Ook is de zang wat luider en houden de vogels hun tonen langer aan. Alleen zo kunnen de vogels auto’s, vliegtuigen en andere machines overstemmen.

De wetenschappers zetten mannelijke vinkjes in een kooi. Daarnaast kwam een kooi met vrouwelijke vinkjes te staan. De mannetjes moesten nu wel gaan zingen om de vrouwtjes te verleiden. De wetenschappers speelden vervolgens met behulp van een luidspreker harde straatgeluiden af. Wat bleek? De laagste noten werden door het lawaai aanzienlijk hoger. Bovendien hielden de vinken die noten langer aan.

Geraffineerd
Volgens de onderzoekers bewijst de studie hoe geluidsvervuiling het natuurlijke patroon van de vogelzang aantast. Ook laat het onderzoek zien dat vogels veel geraffineerder zijn dan gedacht; ze kunnen hun zang onmiddellijk aanpassen wanneer achtergrondgeluiden harder of zachter worden.

Te laag
Wetenschappers maken zich zorgen over de geluidsoverlast en vogels. Zo wordt vermoed dat bepaalde vogelsoorten – zoals de vink en mus – niet in staat zijn om veel hoger te zingen. Dat zou betekenen dat de communicatie tussen vogels door harde geluiden wordt afgesneden en ook het vinden van een partner bemoeilijkt wordt.

Vogels zijn niet de enige dieren die last hebben van de geluiden die wij mensen maken. Zo zou geluidsvervuiling ook de stille wereld van vissen op zijn kop zetten.