Vogels wegen pinda’s en kiezen de zwaarste

Mexican_Jay_Aphelocoma_wollweberi_3

Veel vogels eten zaden, eikels en noten. Aan de buitenkant is vaak niet te zien wat er in zit. Hoe weten vogels wat de kwaliteit is van het voedsel? Een nootje openbreken kost veel tijd en energie. Gelukkig hebben vogels een trucje hiervoor.

Wetenschappers concluderen in het Journal of Ornithology dat sommige vogels het gewicht van een nootje kunnen voelen. Zij tillen verschillende nootjes op en ‘luisteren’ naar de inhoud. Ook wij mensen passen deze techniek toe. Zo weten we wanneer een watermeloen lekker zoet is door er even op te kloppen.

“We gaven verschillende Noord-Mexicaanse gaaien tien lege en tien volle capsules”, vertelt onderzoeker Dr. Sang-im Lee van de Nationale universiteit van Seoul. “Het viel ons op dat de vogels de lege capsules negeerden en de volle capsules kozen, en dat zonder deze te openen.”

Vervolgens kregen de gaaien normale nootjes en nootjes die één gram zwaarder waren voorgeschoteld. De vogels gaven de voorkeur aan de zwaardere nootjes. “Op slowmotionvideo’s is te zien dat de vogels de nootjes met hun snavel optillen en deze heen en weer schudden. Dankzij deze bewegingen krijgen gaaien informatie over de inhoud van de nootjes.”

Tijdens het derde experiment mochten gaaien een groot of een klein nootje kiezen. Het kleine nootje woog evenveel als het grote nootje. “De vogels kiezen dan toch voor het kleine nootje, omdat het gewicht overeenkomt met de omvang”, reageert Dr. Maciej Fuszara. “Ze denken dat er iets mis is met het grotere nootje, omdat die meer zou moeten wegen.”