Wetenschappers hebben ontdekt dat consumenten nauwelijks zelf bepalen wat ze kopen; hun genen hebben de touwtjes strak in handen. De onderzoekers bestudeerden een groep tweelingen en concludeert dat de voorliefde voor een breed scala aan producten – van chocolade tot de hybride auto – in veel gevallen genetisch bepaald is.

Tweelingen zijn goede proefpersonen wanneer wetenschappers willen weten of bepaald gedrag erfelijk is of niet. Wanneer eeneiige tweelingen het gedrag beiden vertonen en hun twee-eiige tegenhangers dat in mindere mate of niet doen, is de kans groot dat het gedrag genetisch bepaald is.

Neiging
Dat was ook het uitgangspunt van het onderzoek van de wetenschappers Itamar Simonson en Aner Sela. Ze keken naar de voorkeuren van beide groepen tweelingen en ontdekten dat mensen de volgende neigingen lijken te erven: kiezen voor een compromis en zo extremen vermijden, voor zekerheid gaan in plaats van gokken, een makkelijke taak zonder beloning boven een uitdagende taak verkiezen, zoeken naar de beste optie en een voorliefde voor nuttige producten in plaats van minder nuttige producten.

Specifiek
Ook blijken identieke tweelingen hun voorkeur voor specifieke soorten producten te delen. Denk aan een bepaald genre in films, een bepaalde soort muziek en milieuvriendelijke producten. De onderzoekers concluderen dan ook dat de neiging naar bijvoorbeeld hybride auto’s genetisch bepaald is. Andere, nog specifiekere neigingen zoals een voorliefde voor grote of kleine verpakkingen, mayonaise of een tattoo bleken weer niet genetisch bepaald.

Bijdrage
Volgens de onderzoekers kan hun onderzoek een grote bijdrage leveren in de studie naar beweegredenen van mensen. Waarom leeft de één een heel rustig leventje en zoekt de ander het gevaar op? En waarom is de één vatbaarder voor duurzame producten dan de ander? Nader onderzoek moet dat uitwijzen, maar de eerste stap is gezet.

Het onderzoek is gepubliceerd in het blad Journal of Consumer Research.