Vreemdgaan: het zit in de genen

Wetenschappers hebben ontdekt dat een genetische variatie ervoor zorgt dat mensen meer risico’s nemen en sneller geneigd zijn om vreemd te gaan. De variatie bevindt zich in het DRD4-gen. Dit gen werd eerder ook al in verband gebracht met alcohol- en gokverslavingen en een voorliefde voor horrorfilms. Ook het liberale gedachtegoed krijgt een boost door het gen.

De onderzoekers verzamelden de gegevens van 181 mensen en bestudeerden hun levensgeschiedenis. Ook verdiepten de onderzoekers zich in het seksuele gedrag van de proefpersonen. De vrijwilligers stonden tevens een DNA-monster af, zodat de onderzoekers konden achterhalen of zij over het DRD4-gen beschikten.

Kans
“We ontdekten dat individuen met een bepaalde variatie in het DRD4-gen vaker vrije seks, waaronder onenightstands hadden,” vertelt onderzoeker Justin Garcia. De mensen met de specifieke variatie hadden in het verleden maar liefst twee keer zo vaak een onenightstand gehad. De helft van de mensen met de variatie was wel eens vreemdgegaan, onder de mensen zonder de variatie was dat slechts 22 procent.

…een geheime liefde helemaal niet leuk is?

Avontuur
De wetenschappers denken wel te kunnen verklaren waarom mensen met deze variatie op zoek gaan naar avontuur. Het heeft alles te maken met dopamine. Wanneer dit stofje actief is, krijgen we een goed gevoel. Het goedje wordt bijvoorbeeld actief als we eten, seks hebben of drugs gebruiken. Het DRD4-gen is nauw betrokken bij het vrijkomen van dopamine en een afwijking in het gen zou ervoor zorgen dat mensen meer risico nemen om een nog beter gevoel aan de situatie over te houden.

“De studie praat vreemdgaan niet goed,” meent Garcia. Hij wijst erop dat ook mensen zonder de variatie wel eens vreemdgaan en dat mensen met de variatie ook heel trouw kunnen zijn. “De studie suggereert enkel dat een groot deel van de mensen met deze genetische variatie dit gedrag vertoont.”