Vrouw danst aantrekkelijker als ze (bijna) vruchtbaar is

Nieuw onderzoek wijst erop dat de menstruatiecyclus ook invloed heeft op de dansbewegingen van vrouwen. Zo dansen vrouwen veel aantrekkelijker kort voordat ze ovuleren en dus (bijna) vruchtbaar zijn.

Dat schrijven wetenschappers in het blad Personality and Individual Differences. Ze baseren hun conclusie op een experiment.

Dansen
De onderzoekers verzamelden 48 heteroseksuele vrouwen tussen de 19 en 33 jaar oud. De vrouwen kregen de opdracht om te dansen en daar werden opnames van gemaakt. In totaal dansten de vrouwen twee keer: één keer kort voor hun ovulatie. En één keer nadat ze hun ovulatie al gehad hadden.

…sommige robots ook prima kunnen dansen?

Silhouet
De filmpjes werden vervolgens bewerkt zodat alleen de silhouetten en dus niet het uiterlijk van de vrouwen te zien was. 200 mannen kregen de bewerkte filmpjes te zien en moesten aangeven hoe aantrekkelijk ze de dansende vrouwen vonden. Vrouwen die kort voor hun ovulatie gefilmd waren, scoorden aanzienlijk beter: ze werden opvallend vaak als aantrekkelijk bestempeld.

“We suggereren dat de menstruatiecyclus invloed heeft op de lichaamsbewegingen en dat mannen gevoelig zijn voor deze invloed, aangezien ze een sterke voorkeur hadden voor de lichaamsbewegingen van de vrouwen die zich op de pieken van hun vruchtbaarheid bevonden,” zo schrijven de onderzoekers.

"Women’s body movements are a potential cue to ovulation" - Sciencedirect.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Louis Vest (cc via Flickr.com).