louis vuitton

Hoe zorgt een vrouw ervoor dat haar man niet ten prooi van andere vrouwen valt? Simpel: door een dure tas te kopen. Dat suggereert nieuw onderzoek. Door dure producten te kopen, benadrukken vrouwen dat ze een toegewijde man hebben die aan die luxe meebetaalt en dat andere vrouwen hun handen dus maar beter thuis kunnen houden.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Journal of Consumer Research. Ze baseren hun opmerkelijke conclusie op experimenten.

Flirten
In een eerste experiment gaven onderzoekers vrouwelijke proefpersonen de opdracht zich in te beelden dat andere vrouwen met hun man flirtten. Daarna kregen de proefpersonen producten voorgelegd waar ze uit moesten kiezen. De vrouwen die zich ingebeeld hadden dat er met hun man geflirt werd, kozen opvallend vaker dan de controlegroep (bestaande uit vrouwen die zich niet inbeeldden dat er met hun man geflirt werd) voor tassen, t-shirts en schoenen van zeer dure, luxe merken. Ook kozen ze auto’s uit die twee keer zo groot waren dan de auto’s die de controlegroep koos.

WIST U DAT…

Nog een experiment
Tijdens een tweede experiment stelden de onderzoekers bovendien vast dat vrouwen minder snel geneigd waren om met een man te flirten wanneer diens partner een luxe outfit en dure accessoires droeg. Dat kwam doordat de vrouwen dachten dat de toewijding van de man groter was dan die van mannen met een vrouw in goedkope kleding en zonder dure tas. “Mannen besteden geld om een relatie te krijgen en te behouden,” zo schrijven de onderzoekers. “Het geven van cadeautjes is van essentieel belang tijdens een relatie. Dat suggereert dat een substantieel deel van de bezittingen van een vrouw iets laat zien van de investering die haar man in haar gedaan heeft. Dit is belangrijk, omdat de gewilligheid van een man om geld te investeren in een partner iets vertelt over zijn toewijding. Dus: de bezittingen van vrouwen, zoals dure tassen, luxe sieraden en designerschoenen leiden er waarschijnlijk toe dat andere vrouwen concluderen dat ze een zeer toegewijde man heeft.”

Opvallend
De resultaten zijn opmerkelijk. Terwijl mannen vooral met dure en luxe producten pronken als ze mensen van het andere geslacht tegen het lijf komen, pronken vrouwen juist met luxe als ze mensen van hetzelfde geslacht tegenkomen.

Overigens benadrukken de onderzoekers dat vrouwen – de belangrijkste consumenten van luxe, dure merken – luxe producten niet alleen maar kopen om de concurrentie op afstand te houden. Eerder onderzoek toonde al aan dat vrouwen gelukkig worden van luxe producten. Ook gebruiken ze deze om hun smaak en sociale status te communiceren.