Vrouw in rood kost veel meer geld

Mannen hebben meer oog voor vrouwen in het rood en zijn ook bereid om veel meer geld aan haar te spenderen, zo blijkt.

De onderzoekers trekken die conclusies in het blad Journal of Experimental Social Psychology. Ze baseren hun studie op verschillende experimenten, waaruit wel bleek wat veel vrouwen al lang vermoedden: niet alleen het decolleté, maar vooral het kleurtje van dat rode jurkje doet ook de oren van mannen rood kleuren.

De onderzoekers legden mannen foto’s van vrouwen voor. De foto’s waren omlijnd met een gekleurde lijn of de achtergrond had een kleurtje gekregen. De mannen moesten aangeven hoe aantrekkelijk ze de vrouwen vonden. De dames tegen een rode achtergrond of in een rood lijstje werden als veel aantrekkelijker beschouwd.

Geld
In een andere experiment kregen de mannen foto’s te zien waarop vrouwen bijvoorbeeld een rood shirtje droegen. De onderzoekers vertelden de proefpersonen dat ze zich in moesten beelden dat ze een afspraakje met deze vrouw hadden en dat ze 100 euro te spenderen hadden. Hoeveel zouden ze aan de vrouw uit willen geven? Mannen gaven aan aanzienlijk meer te willen spenderen wanneer de vrouw in het rood was.

Psycholoog Daniela Niesta laat twee foto's zien die aan de proefpersonen werden voorgelegd. Foto: University of Rochester.

Intelligent
De onderzoekers vroegen de mannen tijdens de experimenten ook om aan te geven hoe aardig of hoe intelligent ze dachten dat de vrouwen waren. Rode kleding had geen invloed op dat oordeel.

Primitief
De voorliefde van mannen voor rood is waarschijnlijk al miljoenen jaren oud. De heren delen die voorliefde namelijk met bijvoorbeeld bavianen. Wanneer een vrouwelijke baviaan zich in haar vruchtbare periode bevindt, kleurt ze wat roder. En dat trekt mannetjes aan. “Onze resultaten bevestigen wat veel vrouwen al lang vermoedden en beweerden,” zo schrijven de onderzoekers. “Namelijk dat mannen als het om seks gaat zich gedragen als dieren. Hoe graag mannen ook denken dat ze op een bedachtzame en beschaafde wijze op vrouwen reageren, het lijkt erop dat hun voorkeuren in zekere mate toch primitief zijn.”

En vrouwen kunnen daar hun voordeel mee doen. Zin in een duur etentje of dringend wat mannelijke aandacht nodig? Dan kan dat rode jurkje wel eens helpen.

"Psychological Study Reveals That Red Enhances Men's Attraction to Women" - Rochester.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door John Branch (cc via Flickr.com).