Vrouw is beter bestand tegen stress dankzij oestrogenen

vrouw-stress

Vrouwen zijn beter bestand tegen stress en wetenschappers hebben nu ontdekt hoe dat komt. Het zit ‘m in de hormonen. Nauwkeuriger gezegd: het zit ‘m in de oestrogenen.

Dat schrijven wetenschappers van de universiteit van Buffalo in het blad Molecular Psychiatry. “Eerdere studies hebben al aangetoond dat vrouwen beter bestand zijn tegen stress en ons onderzoek levert daar een verklaring voor,” concludeert onderzoeker Zhen Yan.

Ratten
De onderzoekers verzamelden een aantal jonge ratten en stelden ze gedurende een week bloot aan stress. De vrouwelijke ratten bleken daar minder hinder van te ondervinden dan de mannetjes: in tegenstelling tot de heren functioneerde hun kortetermijngeheugen ondanks de stress prima.

…sporten ons brein beter bestand maakt tegen stress?

Nog een experiment
Daarna zorgden de onderzoekers ervoor dat de hoeveelheid oestrogeen die in het brein van de mannetjes geproduceerd werd, toenam. Daarop begon de reactie van de mannetjes op stress sterk te lijken op de reactie van vrouwtjes op stress. En wanneer de onderzoekers ervoor zorgden dat het brein van de vrouwtjes geen oestrogeen aan kon maken, reageerden zij op vergelijkbare wijze als mannetjes op stress.

In het brein
Ook wanneer de onderzoekers de eierstokken van de vrouwelijke ratten verwijderden, bleven ze beter bestand tegen stress dan mannetjes. “Het suggereert dat oestrogenen, geproduceerd in het brein, beschermen tegen de nadelige effecten van stress.”

Zo af en toe een beetje stress ondervinden, kan geen kwaad. Maar langdurige stress kan aanleiding geven tot diverse psychische problemen. Het onderzoek van Yan en haar collega’s kan wel eens helpen om die problemen te behandelen. “Als we stofjes zouden kunnen vinden die vergelijkbaar zijn met oestrogenen maar geen hormonale bijwerkingen hebben, kunnen deze wellicht gebruikt worden om aan stress gerelateerde problemen onder mannen aan te pakken.”