geld

De manier waarop vrouwen met geld omgaan wordt bepaald door hun cyclus. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Vrouwen die ovuleren (zich in hun vruchtbare periode bevinden) nemen hele andere financiële beslissingen dan op een ander moment in hun cyclus.

Dat stellen Amerikaanse onderzoekers op basis van verschillende experimenten. Tijdens het eerste experiment speelden proefpersonen het dictator-spel. Hierbij krijgen proefpersonen bij aanvang van het spel een geldbedrag. Tijdens het spel kunnen ze ervoor kiezen dit geldbedrag te delen. De vrouwelijke proefpersonen speelden het spel eerst met andere vrouwen. Daarna met mannen.

Delen met een vrouw
“We ontdekten dat ovulerende vrouwen veel minder sterk bereid waren om te delen met een andere persoon wanneer die persoon een vrouw was,” vertelt onderzoeker Kristina Durante. “Zij waren veel gemener tegenover andere vrouwen.” Heel anders was het wanneer ovulerende vrouwen tegen een man speelden. Ovulerende vrouwen gaven maar liefst 60 procent van hun geld aan de man (terwijl vrouwen die niet ovuleerden slechts 45 procent van hun geld aan een man weggaven). “Dit is iets wat we nog nooit gezien hebben tijdens het dictator-spel. Mensen geven niet zomaar meer dan de helft van hun geld weg. Een mogelijkheid is dat ovulerende vrouwen hun geld delen omdat het een manier is om met mannen te flirten.”

Apen

De resultaten zijn in lijn met eerder onderzoek onder dieren. Hieruit bleek dat vrouwelijke apen wanneer ze vruchtbaar zijn ook veel agressiever zijn naar andere vrouwtjes.

Delen met een man
In een tweede experiment kregen vrouwelijke proefpersonen een keuze voorgelegd. Zouden ze liever een auto met een waarde van 25.000 dollar krijgen en zien dat een andere vrouw een auto van 40.000 dollar kreeg? Of namen ze liever genoegen met een auto van 20.000 dollar wanneer een andere vrouw een auto van 12.000 dollar kreeg? De vrouwen die ovuleerden, kozen massaal voor de tweede optie. “Wat interessant is aan deze ontdekking is dat ovulerende vrouwen zo bezorgd zijn over hun positie ten opzichte van andere vrouwen dat ze bereid zijn om zelf met minder genoegen te nemen zodat ze anderen kunnen overtreffen.”

Het onderzoek suggereert dat vrouwen wereldwijd elke maand ongeveer een week lang andere financiële keuzes maken. En die verandering wordt ingegeven door het verlangen van de vrouw om andere vrouwen te overtreffen. Met name marketeers kunnen met die informatie hun voordeel doen. Zo kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om de superioriteit van een product te benadrukken om vrouwen zover te krijgen dat ze het kopen.