Vrouwelijk orgasme is niet te verklaren

Wetenschappers moeten concluderen dat het orgasme van de vrouw evolutionair gezien niet te verklaren valt.

Dat mannen een orgasme krijgen als ze seks hebben, is evolutionair gezien logisch. Het moedigt ze aan om zoveel mogelijk seks te hebben en hun genen te verspreiden. Maar het vrouwelijke orgasme is niet zo gemakkelijk te verklaren.

Apen
Dat begint al bij de apen. Hoewel alle mannelijke primaten een orgasme kunnen krijgen, geldt dat niet voor de dames. Zo kent een vrouwelijke gibbon dat bijvoorbeeld helemaal niet. En datzelfde geldt voor sommige vrouwen van onze soort: het vrouwelijke orgasme is namelijk veel moeilijk op te wekken dan dat van mannen.

…de hersenen van een vrouw onlangs tijdens de seks zijn bestudeerd?

Bijproduct?
Het feit dat vrouwen niet gepenetreerd hoeven te worden om een orgasme te ervaren, maakt de kwestie nog ingewikkelder. Wat is nu het evolutionaire doel van het orgasme? Met moeite bedachten onderzoekers iets. Het vrouwelijke orgasme zou een toevallig evolutionair bijproduct zijn van het mannelijk orgasme. Maar nieuw onderzoek schoffelt die theorie onderuit.

Tweelingen
De onderzoekers verzamelden 1803 tweelingen die bestonden uit twee mensen van hetzelfde geslacht en 2287 tweelingen die bestonden uit een broer en zus. De onderzoekers vroegen de proefpersonen hoe vaak ze een orgasme hadden en hoe gemakkelijk ze een orgasme kregen. Als het vrouwelijke orgasme een bijproduct was van het mannelijke orgasme dan moesten tweelingen die bestonden uit een broer en zus vergelijkbare ervaringen hebben. Maar dat bleek niet het geval. Opvallend genoeg waren het juist tweelingen die bestonden uit twee mensen van hetzelfde geslacht meer overeenkomende ervaringen te hebben. De tweelingen die bestonden uit een broer en een zus deelden evenveel genetisch materiaal, maar niet dezelfde ervaringen als het ging om het orgasme, zo schrijven de onderzoekers in het blad Animal Behaviour.

De onderzoekers benadrukken echter dat nader onderzoek hard nodig is. Zo was deze studie gebaseerd op mensen die zelf over hun orgasme vertelden: dat is niet de meest betrouwbare onderzoeksmethode.

"Female Orgasm Remains an Evolutionary Mystery" - Wired.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Matthew Romack (cc via Flickr.com).