Vrouwelijke rat mannelijker door cannabis

Wetenschappers dienden pasgeboren vrouwelijke ratten een substantie toe die hetzelfde effect heeft als cannabis. Daarop werden de hersenen van de ratten een stuk mannelijker. En datzelfde geldt voor hun gedrag. Het is nog onduidelijk of ditzelfde voor mensen geldt, maar vaststaat dat het een opmerkelijke ‘bijwerking’ is.

Normaal gesproken maken vrouwelijke ratten in tegenstelling tot de mannelijke tegenhangers meer nieuwe cellen aan in de amygdala. Dit deel van de hersenen is betrokken bij sociaal en emotioneel gedrag. Daarnaast waren vrouwtjes minder speels dan mannetjes.

Maar wanneer de dames een stof à la cannabis kregen toegediend, veranderde dat radicaal. De vrouwtjes produceerden opeens evenveel nieuwe cellen in de amygdala dan de heren. Ook werden ze een stuk speelser. Kortom: ze gingen meer op de mannetjes lijken.

Het is nu de vraag of ditzelfde ook voor mensen geldt, zo benadrukt onderzoeker Javier Fernández Ruiz (hij was niet bij de studie betrokken). Hij concludeert dat de studie specifiek op ratten was gericht en niets zegt over mogelijke bijwerkingen van cannabis bij mensen.