‘Vrouwen leven langer door chromosomen’

BIOLOGIE  Dat vrouwen gemiddeld een aantal jaartjes langer meegaan dan mannen is al lang bekend. Hoe dat komt, wordt ook steeds duidelijker. Japanse wetenschappers voorzagen een vrouwelijke muis van chromosomen van twee moeders. De chromosomen van vader bleven achterwege. Gevolg: de muis leefde aanzienlijk langer.

Gemiddeld werden de gebruikte muizen tussen de 600 en 700 dagen oud. De muis met de genen van twee moeders leefde zo’n 186 dagen langer. “We weten al een tijdje dat vrouwen in vrijwel alle landen wereldwijd vaak langer leven dan mannen,” vertelt onderzoeker Tomohiro Kono. “Deze seksegerelateerde verschillen komen ook voor bij zoogdieren. Maar de reden voor deze verschillen was onduidelijk. Het was niet bekend of de lengte van dagen bij zoogdieren door de chromosomen van één of beide ouders geregeld werd.”

Om dit mysterie de wereld uit te helpen, manipuleerden de onderzoekers het genetisch materiaal zodat het mogelijk werd om een muis te verwekken zonder dat een mannelijke muis daar een bijdrage voor deed. De muizen kwamen – door natuurlijke paring en genetische manipulatie – met enkel de genen van vrouwelijke muizen ter wereld en leefden flink langer dan hun soortgenoten die naast moeders ook vaders chromosomen met zich meedroegen.

“Wij denken dat de meest aannemelijke reden voor het verschil in levensjaren samenhangt met de onderdrukking van een gen genaamd Rasgrf1,” vertelt Kono. Het gen komt uit de chromosomen van de vader en wordt geassocieerd met de groei na de geboorte. Of de onderdrukking van dit gen ook werkelijk de reden is voor de langere levenstijd van de muizen is nog niet met zekerheid te zeggen. “Maar het is één van de mogelijkheden.”

"Why women live longer than men" – Science a Gogo.com