Vrouwentranen laten mannelijk libido verdampen

De tranen van een vrouw kunnen ervoor zorgen dat de begeerte van de man als sneeuw voor de zon verdwijnt. Uit onderzoek blijkt dat vrouwentranen een chemisch stofje bevatten dat ervoor zorgt dat mannen minder zin, of beter gezegd: helemaal geen zin meer in seks hebben. De mannen pikken het chemische goedje in de vrouwentranen middels hun neus op.

De wetenschappers concluderen dat vrouwentranen feromonen bevatten. Deze chemische stofjes worden door mensen gebruikt om (onbewust) onderling te communiceren. Het stofje brengt zijn ‘boodschappen’ via geuren over en kan zo zelfs het gedrag van anderen beïnvloeden. Wij mensen nemen feromonen niet bewust waar. Een bekend voorbeeld is dat van de menstruatie: wanneer vrouwen enige tijd bij elkaar wonen, stemmen hun cycli zich middels feromonen op elkaar af.

De onderzoekers verzamelden 24 mannen tussen de 23 en 30 en lieten ze ruiken aan een potje. Eerst kregen de heren een potje met daarin vrouwentranen. Later kregen ze een potje met zout water dat de onderzoekers eerst over de wangen van de vrouwen hadden laten lopen. Terwijl de mannen aan het potje roken, kregen ze foto’s van vrouwen te zien. Bij elke vrouw moesten de proefpersonen aangeven hoe verdrietig en aantrekkelijk de dame in kwestie was. 17 van de 24 mannen die aan tranen roken, vonden de vrouwen daarna een stuk minder aantrekkelijk dan wanneer ze het potje met de zoutoplossing roken.

…mensen instinctief lachen, maar dat we huilen echt moeten leren?

Ademhaling
Dat een man zich door vrouwentranen een stuk minder opgewonden voelt, is ook te meten. Zo verzamelden de wetenschappers nog eens 50 mannen en lieten ze aan vrouwentranen ruiken. Ook zij kregen minder zin: hun ademhaling vertraagde en de hoeveelheid testosteron nam af.

Erotiek
De onderzoekers lieten ten slotte zestien mannen aan vrouwentranen ruiken en een droevige film zien. Terwijl de heren daarmee bezig waren, nam de activiteit in het hersendeel dat eerder sterk op erotische films had gereageerd af.

De wetenschappers concluderen dan ook dat mannen minder opgewonden raken bij het zien (of beter gezegd: ruiken) van vrouwentranen. Waarom vrouwen dit signaal afgeven, is onduidelijk. Nader onderzoek moet daar uitsluitsel over geven.

"Tears are a turn-off for men" - News.discovery.com