Waarom brult een leeuw en miauwt een wilde kat?

Wetenschappers hebben geprobeerd het raadsel te ontrafelen waarom een leeuw brult en een wilde kat miauwt. Biologen denken dat het te maken heeft met het gebied waarin een kat woont. Katten op open vlaktes leven hebben zwaardere brul dan hun familieleden die in dichtbeboste gebieden leven. Maar waarom eigenlijk? Heeft het ook iets te maken met grootte?

Leeuwen, tijgers en jaguars leven in open gebieden en hebben een zware brul. Wilde katten, nevelpanters en marmerkatten wonen in bossen en maken gebruik van een hogere toonsoort om soortgenoten te roepen.

Het is niet logisch dat leeuwen hard brullen, omdat lage tonen minder goed worden verspreid op open vlaktes door luchtturbulentie. Waarom brult de leeuw als het logischer is om net als een wilde kat te miauwen?

Verschil in grootte
Een andere suggestie is dat grote katten zwaarder grommen dan kleine katten. Dit klinkt logisch als u uw huiskat vergelijkt met een leeuw. Toch slaagden de onderzoekers er niet in om een evolutionair verband te vinden tussen de toonhoogte van het gebrul en de grootte van dieren.

Mysterie
Voorlopig blijft de brul van de leeuw een groot mysterie. Wellicht vinden wetenschappers een antwoord in een vervolgonderzoek.