Waarom een plant geen zonnebrandcrème nodig heeft

in de zon

Urenlang kunnen planten in de volle zon staan. En het doet ze niks. Wetenschappers hebben nu ontdekt hoe dat komt. Hun vondst kan gebruikt worden om planten ook in de toekomst – als delen van de aarde droger en warmer worden – tegen de zon te beschermen.

Planten hebben licht nodig. Ze gebruiken het voor fotosynthese. Tegelijkertijd moeten ze zichzelf ook tegen licht beschermen, om te voorkomen dat ze schade oplopen. Onduidelijk was hoe de planten die twee taken precies met elkaar vereenzelvigen.

Eiwitten
In een nieuw onderzoek bestudeerden wetenschappers daarom planten uit het geslacht Arabidopsis. Ze ontdekten dat de planten over een groep eiwitten beschikken die ze in staat stellen om heel snel op veranderingen in lichtintensiteit reageren. De onderzoekers noemen deze eiwitten Heat Shock Transcription Factors.

Bescherming
Deze eiwitten nemen de plant tegen fel licht in bescherming, zo tonen de onderzoekers in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences aan. Ze genereren een enzym dat schadelijke moleculen die zich opstapelen als de plant aan heel helder licht wordt blootgesteld, onschadelijk maakt.

Het onderzoek is belangrijk. Wellicht kunnen onderzoekers de resultaten van deze studie gebruiken om planten te kweken die zichzelf nog beter tegen helder licht kunnen beschermen en dus beter bestand zijn tegen een droger en warmer klimaat.

"Dartmouth-led team discovers how plants avoid sunburn" - University of Dartmouth (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Gianni Cumbo (cc via Flickr.com).