Waarom heeft een zebra strepen?

Wetenschappers denken eindelijk te weten waarom een zebra strepen heeft. De oorzaak? Bloedzuigende insecten.

De onderzoekers doen hun ontdekking in het blad The Journal of Experimental Biology uit de doeken. Ze baseren hun conclusies op experimenten. Zo bestudeerden ze bijvoorbeeld hoeveel insecten afkwamen op een dier met strepen.

Dikte
Uit de experimenten blijkt dat een model met strepen à la de zebra veel minder dazen (bloedzuigende insecten) aantrekt dan modellen die bijvoorbeeld helemaal donker zijn. Ook de dikte van de strepen bleek invloed te hebben. Hoe dunner de strepen waren, hoe minder aantrekkelijk een dier voor de dazen was.

…zebra’s ervoor kunnen zorgen dat koeien dikker worden?

Licht
Hoe kan dat? Dazen reageren sterk op lineair gepolariseerd licht. Dit licht vinden ze aantrekkelijker. De strepen reflecteren geen lineair gepolariseerd licht en maken een dier dus al minder aantrekkelijk voor dazen. Daar komt nog eens bij dat de breedte van de zebrastreep werkelijk perfect is: deze breedte tast de reflectie van licht zodanig aan dat zebra’s helemaal niet aantrekkelijk zijn voor dazen.

Een slimme zet van de zebra, want dazen zijn vervelende beestjes. Ze bijten dieren en zuigen bloed op. En dat kan voor ongemakken zorgen. Denk bijvoorbeeld aan bacteriële infecties. Of de strepen echt alleen het gevolg zijn van dazen is echter onduidelijk. Want waarom hebben andere dieren die ook veelvuldig door dazen worden lastiggevallen (ezels en paarden bijvoorbeeld) geen strepen ontwikkeld?