De levertijd van de iPhone 4 in Nederland is acht tot tien weken. Mensen stonden op vrijdag urenlang in de rij om een exemplaar te bemachtigen. Hoe is het mogelijk dat een simpel mobieltje zo populair is? Het draait allemaal om één ding: het creëren van een hype.

De afgelopen weken kwam Apple negatief in het nieuws door de slechtwerkende antenne (‘antennagate’). Dit heeft echter totaal geen invloed gehad op de Nederlandse verkoop. “Als ik kijk naar het aantal voorinschrijvingen, is de iPhone 4 alleen maar populairder geworden vanwege de extra publiciteit rond het apparaat”, zegt T-Mobile-directeur Bart Weijermans.

Minpunten
Daarnaast zijn er andere minpunten. Zo verschijnen er snel krassen op de glazen achterkant van de iPhone, is het toestel in Nederland alleen te koop met het matige T-Mobile als provider en is de batterij niet te verwisselen.

Ondanks deze minpunten accepteren consumenten de iPhone 4. Zij liggen niet wakker over ‘antennagate’. Komt dit door de hondstrouwe achterban, die beweert dat iedere telefoon last heeft van een slechtwerkende antenne? Of gunt de menigte Apple haar succes, omdat het Amerikaanse bedrijf nog steeds als de underdog wordt gezien?

Diepgewortelde liefde
Natuurlijk heeft Apple een hondstrouwe achterban, maar de iPhone is voor een breder publiek. Zo zijn er genoeg mensen die twee jaar geleden een iPhone 3G kochten, maar die nog steeds werken op een computer met Windows als besturingssysteem. En wat te denken van veel vrouwen, die de iPhone zien als hun favoriete gadget. Nee, het komt niet door de achterban, maar door de vorige iPhones. De liefde voor de telefoon van Apple zit bij veel mensen diepgeworteld.

Apple kwam twee jaar geleden namelijk net op het juiste moment met de iPhone op de markt. De 3G was de eerste gebruiksvriendelijke telefoon. Voor veel mensen was het een verademing in vergelijking met oudere smartphones. Op dit moment zijn er genoeg andere smartphones, die net zo goed zijn als de iPhone, maar mensen wagen de overstap niet. Ze zijn immers de iPhone gewend.

Gevoel op de eerste plaats
“Apple maakt producten voor volwassenen: mensen die willen dat de techniek voor hen werkt, en niet andersom”, legt marketingexpert Eelco Anneveldt uit in het weekblad Elsevier. “De presentatie gaat altijd over wat het apparaat kan, hoe fijn het werkt en hoe het eruitziet. Niet of nauwelijks over de technologie.”

Een mooi voorbeeld is Apple’s A4-chip. Lange tijd wisten mensen niet hoe krachtig deze chip was. Steve Jobs, de man achter Apple, heeft nooit technische details genoemd. En dat maakt niet uit, want kopers geloven dat een product van Apple goed is. Of het Retina-display. In plaats van simpel getallen noemen (960 x 640 pixels), beweert Jobs dat het schermpje net zo scherp is als het menselijk oog maximaal kan waarnemen. Dat spreekt voor mensen veel meer tot de verbeelding dan getallen.

In het nieuws
Als Apple een nieuw product lanceert, komt het altijd in het NOS-journaal. Wanneer HTC, Samsung of Philips producten lanceren, mogen de bedrijven blij zijn met een plekje op een technologiesite als Tweakers. Oftewel, Apple heeft als voordeel dat het direct een podium heeft om een groot publiek te bereiken. En Jobs, die weet precies hoe hij daar mee om moet gaan!

Concurrentie
De grote vraag is of consumenten zich ooit beseffen dat er betere alternatieven zijn dan de iPhone. De grootste concurrent – Google Android – is in anderhalf jaar tijd enorm hard gegroeid en is op bepaalde fronten beter dan de iPhone. Zo komen er maandelijks nieuwe toestellen uit met Android, terwijl er maar één iPhone per jaar uitkomt. Het resultaat is dat de iPhone snel veroudert. Daarnaast maken Android-telefoons gebruik van handige widgets, is het besturingssysteem opener en is de integratie met Google beter.

Maar Apple domineert op andere gebieden. Zo is de App Store vele malen beter dan Google Market, waar consumenten alleen af kunnen rekenen met een creditcard. De App Store maakt gebruik van het klantvriendelijke Click & Buy. Wanneer iemand een applicatie koopt, wordt het bedrag automatisch van zijn bankrekening geschreven. Daarnaast is de iPhone 4 qua design een parel om te zien. Het oog wil ook wat, nietwaar?

Toekomst
Wat gaat er in de toekomst gebeuren? Blijft Apple succesvol en is de iPhone nooit meer weg te slaan, of grijpen underdogs als Android en Windows 7 (Microsoft toekomstige mobiele besturingssysteem) de macht? Of kunnen de besturingssystemen prima naast elkaar leven? Voorlopig is het gevecht om marktaandeel nog lang niet voorbij. Lang leve de keuzemogelijkheden!