Waarom leven vogels langer dan zoogdieren?

Vogels is vaker een langer leven beschoren dan zoogdieren. Maar waar ligt dat aan?

In de dierenwereld is er veel verschil in hoe oud verschillende dieren worden. Zo kan een papegaai makkelijk de vijftig aantikken, leeft een vlieg slechts een paar maanden en kan een reuzenschildpad de discutabele leeftijd van honderdvijftig bereiken. Over het algemeen blijkt dat vogels meestal ouder worden dan zoogdieren. Ben je dus op zoek naar een huisdier dat wat langer meegaat, dan is een vogel misschien een idee. Vogels worden vaak tussen de 20 en 80 jaar oud, veel ouder dan een hond of kat. Maar, waarom?

Metabolisme
Onderzoekers gingen in een nieuwe studie op zoek naar een antwoord door bij vogels en zoogdieren het cellulair metabolisme te bestuderen. Vanwege het verschil in energieverbruik, zou deze namelijk bij beide soorten moeten verschillen. Ook bekeken de onderzoekers in de vogels en zoogdieren de oxidatieve stress en of dit verandert met de lichaamsgrootte.

Oxidatieve stress
Oxidatieve stress ontstaat bij mensen door bijvoorbeeld alcoholgebruik, roken en gebruik van bepaalde medicijnen. Door oxidatieve stress vindt er een afbraak plaats in de lipiden. En hierdoor gaan de cellen meer energie verbruiken voor het stabiliseren van de celmembraan. Al met al helpt oxidatieve stress mee aan het verouderingsproces.

De onderzoekers kwamen erachter dat cellulaire snelheden van energieverbruik, antioxidanten en de afbraak van lipiden significant lager waren bij vogels in vergelijking met zoogdieren. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat cellulaire snelheden van het energieverbruik en oxidatieve stress niet verschilt met lichaamsgrootte. Het betekent dat oxidatieve stress ervoor zorgt dat zoogdieren verouderen, maar dat vogels hier minder last van lijken te hebben. Bovendien blijkt dat vogels soms langer leven dan ze zouden moeten; zo worden ze soms ouder dan hun voorspelde leeftijd.

Vogels hebben dus minder last van oxidatieve stress. En dit zou er weleens mee te maken kunnen hebben dat ze een langer leven beschoren zijn. De auteurs zijn van plan om in een vervolgstudie oxidatieve stress in verschillende vogelsoorten te gaan bestuderen. Daarbij willen ze ook de immuunafweer gaan bekijken.

"Why do birds typically live longer than mammals?" - Hamilton College