Terwijl jij je staat uit te sloven op een loopband, dringt er een walm van rotte eieren je neusgaten binnen. Het is een feit dat een scheet van een gemiddelde sportschoolbezoeker meer stinkt. Gelukkig is er iets aan te doen.

Wetenschappers van de Monash universiteit hebben de uitwerpselen van zeven gezonde volwassenen geanalyseerd. Wanneer poep wordt gemixt met cysteïne produceren darmbacteriën zeven keer zoveel waterstofsulfide. Het resultaat: een geur van rotte eieren.

Cysteïne komt voor in vlees, eieren, zuivel en ander eiwitrijk voedsel. “Dit verklaart waarom bodybuilders die veel eiwitpoeder consumeren stinkende scheten hebben”, vertelt onderzoeker Chu Yao aan New Scientist. Eiwitten zijn de bouwstenen van spieren en helpen om spiermassa op te bouwen.

Koolhydraten voorkomen stinkende windjes
Gelukkig is er iets aan te doen. De productie van waterstofsulfide neemt flink af wanneer de onderzoekers vier verschillende koolhydraten loslaten op de uitwerpselen. Deze koolhydraten overleven de reis door de dunne darm en worden pas in de dikke darm gefermenteerd. Twee van deze koolhydraten – resistent zetmeel en fructaan – dringen de aanmaak van waterstofsulfide met 75% terug. De andere twee koolhydraten – psyllium en sterculia – zijn minder effectief, maar kunnen wel de rotte eieren geur verbloemen.

Eet meer aardappelen, granen en bananen
Heb jij stinkende scheten? De onderzoekers adviseren om dan meer aardappelen, bananen, peulvruchten, granen, tarwe, artisjokken en asperges te eten. Deze eerste vier producten bevatten veel resistent zetmeel, terwijl de laatste drie producten rijk zijn aan fructaan.

Vezelmythe
Misschien heb je wel eens gehoord dat iemand die stinkende scheten produceert teveel vezels eet. Dit is niet waar, benadrukken de onderzoekers. Hoewel iemand die meer vezels eet ook meer windjes loslaat, heeft dit geen gevolgen voor de geur.