Het maakt niet uit hoe slim of grappig jij jezelf vindt: jouw ‘vrienden’ op sociale media hebben meer vrienden dan jij. Dit geldt voor Twitter en ook voor Facebook. Maar hoe komt dit?

Onderzoeker Naghmeh Momeni Taramsari van de McGill universiteit heeft dit fenomeen onderzocht en een paper geschreven. Dit paper verschijnt later dit jaar in het wetenschappelijke vakblad PLOS ONE. Het schijnt dat er op sociale media sprake is van een soort sociale hiërarchie.

“De meeste mensen denken dat zij slimmer en populairder zijn dan hun vrienden, maar mijn onderzoek laat zien dat deze perceptie niet klopt, zeker niet op sociale media”, zegt Taramsari. “Gemiddeld hebben onze sociale media-vrienden meer vrienden, zijn ze actiever en plaatsen ze meer posts.” Dit wordt het zogenoemde ‘Generalized Friendship Paradox’ genoemd en het schijnt dat dit geldt voor negentig procent van de bevolking. Jij bent dus niet alleen.

Toch is dit logisch te verklaren. “Sociale netwerken worden niet gedomineerd door enkele zeer populaire mensen met tientallen miljoenen volgers, gevold door de massa met veel minder volgers”, zegt professor Michael Rabbat, die ook meewerkte aan het onderzoek. “Twitter is hiërarchisch. Diegenen met miljoenen connecties volgen vooral anderen met miljoenen connecties. Diegenen met duizenden connecties volgen anderen met duizenden en miljoenen connecties. De massa met slechts tientallen tot honderden volgers volgt anderen met honderden, duizenden en miljoenen connecties. Kortom, het is de manier waarop we zijn verbonden.”

Het zit in de aard van de mens om anderen te volgen die actiever zijn en meer invloed kunnen uitoefenen. Net als vroeger op het schoolplein willen we allemaal vrienden zijn met de populairste kinderen. En dat geldt dus ook op Twitter en Facebook.