Verbod op spraakgestuurde systemen in auto’s: een goed idee?

rijden-experiment

Meer dan negentig procent van alle ongelukken op de weg wordt veroorzaakt door een menselijke fout. En hoewel wegen en auto’s steeds veiliger worden, neemt de onoplettendheid van automobilisten toe door de komst van telefoons, smartwatches en andere gadgets. Vooral de opmars van spraakgestuurde systemen is een reden tot zorg.

Een kennis zei laatst tegen mij: “Kijk, mijn nieuwe auto heeft lane-assist. Dit is ideaal, want dan kan ik gewoon Whatsappen achter het stuur zonder dat ik per ongeluk in de berm rijd.” Het is de omgekeerde wereld. De technische snufjes moeten ons helpen om veiliger te rijden, maar uiteindelijk misbruiken veel automobilisten ze om andere activiteiten te kunnen doen.

Vorig jaar stierven in Nederland en België 1285 mensen door een verkeersongeval

27 seconden afgeleid
Ook spraakgestuurde systemen vormen een bedreiging voor de veiligheid op de openbare weg. Wanneer een automobilist een spraakcommando uitvoert, duurt het 27 seconden voordat hij zijn aandacht weer volledig op de weg heeft. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van wetenschappers van de universiteit van Utah.

“Veel nieuwe auto’s hebben spraakgestuurde systemen, maar dat betekent niet dat het slim is om deze systemen tijdens het rijden te gebruiken”, zegt professor David Strayer van de universiteit van Utah. “Ze leiden af, omdat ze of niet prettig werken of foutgevoelig zijn. Er sterven al teveel mensen op de weg door menselijke fouten, dus het is beter om een afleidend spraakgestuurd systeem niet te gebruiken tijdens het rijden.”

Een voorbeeld is dat een automobilist tegen zijn navigatiesysteem zegt: “Navigeer naar Kerkstraat 4 in Didam”, terwijl het navigatiesysteem niet ‘Didam’, maar ‘Diemen’ verstaat. Het gevolg is dat een automobilist de fout moet herstellen en dus afgeleid is. En dit stopt pas een halve minuut nadat het navigatiesysteem Didam heeft opgevangen.

De gemiddelde reactietijd na een stemcommando.
De gemiddelde reactietijd na een stemcommando.
Het infotainment-systeem in de Mazda 6 leidt het meest af.
Het infotainment-systeem in de Mazda 6 leidt het meest af.

Oud versus jong
Het is opmerkelijk dat iemand na een stemcommando nog 27 seconden afgeleid is. Dit geldt overigens vooral voor oudere automobilisten. En laat dit nu net de doelgroep zijn die auto’s met spraakgestuurde systemen kopen. Jongeren schaffen vaker auto’s zonder snufjes aan, maar worden daarnaast minder snel afgeleid door spraakgestuurde systemen.

Tweeten in de auto
De onderzoekers beweren dat het niet slim is dat auto’s worden uitgerust met Facebook, Twitter, Facetime en Instagram-integratie. “Fabrikanten focussen zich op het entertainen van de automobilist, in plaats van er voor te zorgen dat hij zijn aandacht op de weg houdt”, zegt professor Joel Cooper.

Zelfrijdende auto’s
Het goede nieuws: over enkele tientallen jaren rijden er alleen nog maar zelfrijdende auto’s, bussen en vrachtwagens en neemt het aantal ongelukken en verkeersdoden af. Tegen die tijd kun je zelfs een dutje doen achter het stuur! De eerste zelfrijdende auto’s van Tesla, Volvo, Google en Apple verschijnen waarschijnlijk rond 2020 op de Nederlandse snelwegen.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd